افزایش مالیات تنها راه‌ کاهش مصرف دخانیات

0
(0)

افزایش مالیات تنها راه‌ کاهش مصرف دخانیاتخبرگزاری فارس: افزایش مالیات تنها راه‌ کاهش مصرف دخانیات

اخذ مالیات از شرکت‌های تولید کننده مواد دخانی در سراسر دنیا به عنوان یک عامل بازدارنده در کاهش مصرف این مواد محسوب می شود موضوعی که در کشور ما به آن هیچ‌گونه توجهی نشده است.

خبرگزاری فارس، گروه بهداشت و درمان؛ اخذ مالیات و عوارض، مهم‌ترین مولفه پیشگیری از مصرف مواد دخانی در دنیا و تمامی کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه است. بر اساس اعلام سخنگوی سازمان غذا و دارو تخمین‌ها نشان می‌دهد حداقل 8 تا 10 میلیون ایرانی به نوعی مصرف کننده دخانیات هستند و سالانه افزون بر 50 میلیارد نخ سیگار در کشور تولید می‌شود.

بر اساس مستندات سازمان بهداشت جهانی و بانک جهانی، افزایش قیمت مواد دخانی از طریق مالیات بر مبنای نرخ خرده فروشی، موثرترین گام برای کاهش مصرف دخانیات و افزایش درآمد دولت‌ها می‌شود. بر اساس ماده 8 قانون جامع کنترل دخانیات مصوب سال 85 مجلس سالانه باید 10 درصد به قیمت محصولات دخانی از طریق افزایش مالیات اضافه شود. حال آنکه در کشور ما متوسط قیمت سیگار در ایران کمتر از نیم دلار یعنی کمتر از یک سوم قیمت جهانی است.

بر اساس بند ب ماده 69 قانون الحاق مصوب سال 93 مجلس به دولت اجازه داده شده به منظور ارتقای سلامت جامعه و کاهش مصرف دخانیات نسبت به وضع و اخذ عوارض از خرده فروشی سیگار اقدام نماید.
اما متاسفانه در سال 1396 بر خلاف اصول اقتصاد مقاومتی ابلاغی مقام معظم رهبری و ماده 75 قانون اساسی علیرغم تاکید بر محاسبه مالیات بر مبنای نرخ خرده فروشی و اجرای بند ب ماده 69 این مبنا به درب کارخانه و سیف در قانون برنامه ششم توسعه تغییر پیدا کرد و بند ب ماده 69 در بودجه سال 1396 اجرایی نشد. لذا در حال حاضر مالیات ماخوذه به کمتر از 10 درصد قیمت خرده فروشی کاهش یافته است و رقمی معادل 4 هزار میلیارد تومان از خزانه از دست رفته و عایدات آن به جیب تولید کنندگان، وارد کنندگان، دلالان و واسطه ها رفته است.

سالانه بین 50 تا 55 میلیارد نخ سیگار در کشور مصرف می‌شود

علیرضا رئیسی معاون درمان وزارت بهداشت در این خصوص گفت: برخی در کشور متأسفانه عذر بدتر از گناه می‌آورند و می‌گویند اگر مالیات بر سیگار گذاشته شود، قاچاق نیز زیاد می‌شود. این در حالی است که می‌توان از محل مالیات بر سیگار که رقمی حدود 12 هزار میلیارد تومان سالانه است، سیستم‌های هوشمند و راهکارهای دیگری برای جلوگیری از قاچاق ایجاد کرد.

رئیسی با اشاره به اینکه یکی از مباحث اساسی که در حال حاضر در مجلس بررسی می‌شود موضوع دخانیات است گفت: سالانه بین 50 تا 55 میلیارد نخ سیگار در کشور مصرف می‌شود که این مسئله 50 تا 58 هزار مرگ را به همراه دارد. همچنین 3 هزار میلیارد تومان هزینه نظام سلامت به دلیل مصرف دخانیاتی همچون سیگار است.

وی بیان داشت:‌ در سال 85 قانونی مصوب شد که بتوانیم مالیات بر سیگار را سالانه تا 10 درصد بالا ببریم، ولی متأسفانه به‌جز کشور افغانستان، ایران پایین‌ترین مالیات بر سیگار را دارد و این در حالی بوده که سازمان جهانی بهداشت، ایران را به کنترل بیماری‌های غیرواگیر تشویق کرده و لازم است اقدامات بیشتری در این زمینه جهت پیشگیری از استعمال دخانیات اجرا شود.

معاون وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: از طرفی سن قلیان کشیدن کاهش یافته و این مسئله در زنان به 14 سال رسیده که از یکی از دلایل آن دسترسی آسان به قلیان است و درواقع همه این موارد نوعی هشدار به شمار می‌رود.

سالانه 55 هزار نفر در کشور جان خود را بر اثر استعمال دخانیات از دست می‌دهند

محمدحسین قربانی نماینده مجلس با انتقاد از اینکه سالانه 20 میلیارد تومان هزینه درمان افراد سیگاری می شود، افزود: عوارض مصرف سیگاری ها نباید از جیب مردم پرداخت شود بلکه خودشان باید عوارض آن را بپردازند؛ در ایران 5 درصد مالیات بر خرده فروشی دخانیات اخذ می شود البته در بودجه بندی سال 96 تلاش کردیم مجلس را قانع کنیم بهترین مولفه برای مبارزه با دخانیات مالیات است اما موفقیتی حاصل نشد.

قربانی با یادآوری اینکه استعال دخانیات در مراکز عمومی ممنوع است، گفت: افرادی که در معرض دود دخانیات قرار می گیرند در معرض آسیب های جسمی است و از سویی یکی از بندهای کنوانسیون مبارره با دخانیات ممنوعیت دخانیات به افراد زیر 18 سال است اما متاسفانه ما هنوز نتوانسته ایم در بحث مبارزه با دخانیات حداقل ها را رعایت کنیم.

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس دهم، با بیان اینکه ایران از نظر مالیات دخانیات تنها از افغانستان جلوتر است، گفت: این موضوع برای نظام جمهوری اسلامی که باید پیشرو در مبارزه با دخانیات باشد خوشایند نیست.

نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، با یادآوری اینکه سالانه 55 هزار نفر در کشور جان خود را بر اثر استعمال دخانیات از دست می دهند، ادامه داد: این آسیب جدی است و باید دستگاه های فرهنگی با فرهنگ سازی مناسب به طور مداوم آسیب ها و مضرات ناشی از استعمال سیگار را به مردم گوشزد کنند.

وی با بیان اینکه سالانه در کشور 65 میلیارد نخ سیگار مصرف می شود، تصریح کرد: از این میزان حدود 25 میلیارد نخ قاچاق است.

کاهش مالیات سیگار یع
نی گرایش بیشتر جوانان به مواد مخدر

سیامک مره‌صدق نماینده مجلس در این خصوص گفت: مصرف سیگار و در کل مواد دخانی، موجب افزایش انواع آسیب های اجتماعی در جامعه خواهد شد و به همین دلیل با ایجاد هرگونه محدودیتی در مسیر مصرف سیگار و مواد دخانی موافق هستم.

مره صدق بیان کرد: هر چند هنوز بحث جدی در مجلس در خصوص کاهش عوارض سیگار مطرح نشده است، اما تصور نمی کنم سایر همکاران با کاهش عوارض موافقت کنند و این موضوع رای نخواهد آورد.

وی گفت: یادآور می شود بر اساس آمار سالانه در ایران 50 تا 55 میلیارد نخ سیگار مصرف می شود که این میزان مصرف سالانه موجب تحمیل 20 تا 30 هزار میلیارد تومان به بخش سلامت کشور برای تامین هزینه های بهداشتی درمانی مربوطه و بیش از 50 تا 55 هزار مورد مرگ، عمدتا در سنین بهره وری می شود. همچنین پیش بینی شده است در صورت عدم برنامه ریزی و پیشگیری لازم در مهار اپیدمی دخانیات، کشورهای ایران، مصر و پاکستان تا 40 سال آینده بیشترین میزان مصرف دخانیات را خواهند داشت.

اکنون با توجه به شرایط کشور و رسیدن به حداقل قابل قبول مالیات مواد دخانی که ضمن تأمین سود وارد کنندگان و تولید کنندگان پیشنهاد می‌شود در اجرای بند ت ماده 73 قانون برنامه ششم و بند ب ماده 69 قانون الحاق به هر نخ سیگار تولید داخل 350 ریال و به هر نخ سیگار وارداتی 500 ریال عوارض منطور گردد تا سر جمع مالیات مورد نظر از محصولات دخانی به حدود 30 درصد قیمت خرده فروشی برسد که البته این رقم فاصله بسیار زیادی با رقم 70 درصدی پیشنهادی سازمان بهداشت جهانی دارد.

انتهای پیام/

لینک اصلی خبر

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)