افزایش قیمت دلار کوتاه مدت است/ بازار به زودی بازمی گردد

0
(0)



امیر شهریاری، عضو اتاق بازرگانی ایران در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به بحران های سیاسی و امنیتی اخیر در کشور و برخی کشورهای منطقه در یک ماه گذشته و تاثیر آن بر نوسانات بازار ارز گفت: وی گفت: قطعا تنش های اخیر مانند انفجار تروریستی در کرمان، بمباران یمن، حمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مقر تروریست ها در پاکستان و درگیری های نظامی در عراق و سوریه را می توان بازی اصلی برای ایجاد تنش و بی ثباتی در منطقه دانست. بازار ارز که منجر به افزایش نزدیک به 9 درصدی دلار در روزهای اخیر شد.

وی افزود: از سوی دیگر، اتفاقات و درگیری های منطقه در روزهای اخیر دلیلی شد که بانک مرکزی یا بازارساز به نوعی با سیگنال تمایل شدید بازار به افزایش قیمت ارز مواجه شدند و قیمت ارز را از دست دادند. کمی از فرآیند تثبیت و آرامش در بازار است. البته بانک مرکزی با تدابیر لازم می تواند بازار ارز را به خوبی کنترل کند و این بار با اتکا به منابع موجود بر نوسانات ارزی فائق آید.

این فعال اقتصادی با اشاره به اینکه بانک مرکزی بدون استفاده از ارز می تواند از منابع بازار برای مدیریت آن به شیوه ای نوین استفاده کند، گفت: بانک مرکزی برخلاف این روش توانست بازار ارز را با این روش کنترل کند. در سال های اخیر، که شاهد افزایش قیمت ها بودیم. بدون شک در صورت کاهش درگیری ها و رکوردهای قبلی، قیمت دلار به کانال قبلی بازمی گردد و بعید است تا پایان سال وضعیت ارز با جهش یا افزایش خاصی مواجه شود.

شهریاری با اشاره به تاثیر مثبت دیپلماسی ارزی بانک مرکزی گفت: علیرغم تحریم های سرکوبگرانه آمریکا و غرب علیه ایران، شاهد هستیم که بانک مرکزی دستور کار دیپلماسی بین المللی برای آزادسازی منابع ارزی بلوکه شده را در دستور کار دارد. مبادلات تجاری که قطعا به ثمر خواهد نشست و به تدریج این اقدامات باعث انضباط ارزی بیشتر در کشور می شود.

انتهای پیام

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)