از جولان بودجه‌های سرگردان در شهر تا جیب‌های خالی از نشاط

0
(0)

از جولان بودجه‌های سرگردان در شهر تا جیب‌های خالی از نشاطخبرگزاری فارس: از جولان بودجه‌های سرگردان در شهر تا جیب‌های خالی از نشاط

کاهش کلیدی اعتبارات معاونت‌های شهرداری، جولان بودجه های سرگردان، عدم نشاط و جیب های خالی و کاهش سهم زنان از مباحث مهم بودجه ۱۷ هزار میلیاردی شهرداری تهران بود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس، بررسی بودجه 17 هزار میلیاردی شهرداری تهران در شورای شهر در حال بررسی است.

بررسی بودجه موافق و مخالفان زیادی دارد و هربار یکی از اعضا واکنش نشان می دهد.

در ابتدای جلسه بررسی بودجه سال آینده شهرداری، محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران گفت: اصلاح نظام مدیریت مالی و تامین وتخصیص اعتبارات شهرداری ومدیریت شهری تهران، فرایندی پیچیده وحساس است که از یکسو باید هدفمند و با سرعت وشتاب مناسب باشد و از طرفی باید حساب شده باشد تا به بی ثباتی ساختار و آسیب دیدن امنیت روانی کارکنان و فعالان در حوزه شهرداری نیانجامد و سرمایه اجتماعی مدیریت شهری را دچار خدشه وکاستی نسازد.

هاشمی تاکید کرد که دامن زدن به انتظارات که نظام مالی مدیریت شهری بصورت دفعی و یکشبه اصلاح شود، تنها به سرخوردگی جامعه و افزایش شکاف شهروندان ومدیریت شهری می انجامد، اصلاحات باید مستمر وگام به گام باشد.

تردد بی‌دغدغه کارفرهنگی‌ست ،فرهنگ بودجه نمی خواهد

در این میان میرلوحی به عنوان یکی از مخالفان افزایش سقف بودجه در حوزه فرهنگی شهر گفت: روزی که مردم در هوای پاک و با استفاده از حمل و نقل عمومی بتوانند بدون دغدغه تردد کنند ، بهترین کار فرهنگی است.

ایجاد نشاط با جیب خالی نمی‌شود

اما از سوی دیگر امینی نایب رییس شورای اسلامی شهر تهران معتقد است: ایجاد نشاط در شهر با جیب خالی نمی شود فرهنگ شهر متولی ندارد و تخصیص بودجه اش مورد بی مهری قرار گرفته است.

وی می گوید: متاسفانه به دلیل اینکه معاونت فرهنگی و اجتماعی در شهرداری متولی ندارد کسی نبوده که از بودجه این معاونت دفاع کند بنابراین مورد بی مهری قرار گرفته در حالی که لازم است بودجه برای کارهای عمیق در حوزه فرهنگی دیده شود.

بنابراین موافقان افزایش بودجه فرهنگی معتقدند اگر کاهشی در بودجه باشد باید نسبت عادلانه ای داشته باشد.

تکلیف بودجه‌های سرگردان مشخص شود

در جلسه بحث و بررسی بودجه، ناهید خداکرمی دیگر عضو شورا پیشنهاد حذف بودجه تبصره 5، بودجه پیشنهادی شهرداری تهران را داد و گفت: مطابق این تبصره شهرداری به سازمان‌های عام‌المنفعه کمک نقدی می‌دهد.

وی ادامه داد: در کل بودجه 45 موسسه از شهرداری کمک دریافت می کنند. اتفاقا یکی از گره‌های کوری که مشکلات شهرداری را نهادینه کرده همین بودجه‌های سرگردان است.
خداکرمی گفت:شهرداری روزی 30 میلیارد جریمه پرداخت دیون می دهد. در شهرداری اعداد کم به نظر می‌آید اما کمک 45 میلیاردی کم نیست.45 میلیارد خیلی زیاد است و در واقع جریمه یک روز و نیم از دیون شهرداری است.

اما در نهایت اعضای شورای شهر تهران به کاهش٢۵ درصدی تبصره پنج رای دادند و براین اساس ردیف کمک های شهرداری به موسسات عمومی و عام‌المنفعه، کمک به اشخاص و موسسات خصوصی، اشخاص حقیقی و… به ٢۵ درصد کاهش یافت.

اضافه شدن بودجه حمل و نقل

نهایتا بودجه شهرداری درحوزه ماموریتها و هزینه‌ها را تنها با یک تغییر تصویب کردند.

براین اساس ١٨٠ میلیارد تومان از بودجه هوشمندسازی کسر وبه بودجه حمل و نقل اضافه می شود.

بودجه زنان رأی نیاورد

اعضای شورای شهر تهران به پیشنهاد نژاد_بهرام در خصوص اختصاص 25 درصد از بودجه جاری و دارایی_سرمایه‌ای مناطق ٢٢ گانه برای حل مشکلات زنان در شهر رای ندادند!

مخالفان گفتند نباید تفکیک جنسیتی صورت بگیرد اما شهربانو امانی و احمد مسجدجامعی از موافقان پیشنهاد افزایش بودجه بودند، رسولی از مخالفان که معتقد بود نباید در این زمینه از جمله آسیبهایی نظیر اعتیاد، تفکیک جنسیتی صورت بگیرد. مسجد_جامعی اما به شرایط_نابرابر زنان در مقایسه با مردان اشاره کرد.

تغییر حقوق کارکنان عملیاتی آتش‌نشانی

اعضای شورای شهر به الحاق پیشنهادی به تبصره های بودجه در خصوص اصلاح دستورالعمل پرداخت حقوق کارمندان و نیروهای عملیاتی سازمان آتش نشانی از رتبه ۴ تا ١۴، رای دادند.

براین اساس حقوق کارمندان عملیاتی آتش‌نشانی افزایش می یابد.

حذف بودجه برای دادن وام‌ها

همچنین اعضای شورای شهر تهران به حذف بنده ده تبصره ۴ مبنی بر اختصاص ١۵ میلیارد تومان برای ارائه وام از محل منابع بودجه عمومی و بودجه سازمانها و..،به کارکنان،مدیران رای دادند و این بند حذف شد.

کاهش بودجه معاونت‌های کلیدی شهرداری/معوقات مدیریت شهری همچنان روی میز!

در جلسه گذشته شورای شهر کلیات بودجه شهرداری در سال 97 به تصویب رسید و قرار شد برسر جزئیات آن، سقف ماموریت ها و هزینه ها تصمیم گیری شود.

براین اساس در بودجه پیشنهادی سال آینده شهرداری تهران،بودجه معاونتهای شهرداری به تفکیک حوزه اعلام شده است:

در حوزه معاونت اجتماعی و فرهنگی در لایحه پیشنهادی شهرداری اعتبار 11، 164، 159،699 آمده بوده که با کاهش اعت
بار حدود 2 میلیاردی روبروست چراکه در سال گذشته اعتباری برابر با 14.707.153.800 داشته است و برای سال آینده کمیسیون برنامه و بودجه اعتبار 11.164.159.699 داده است.

در معاونت حمل و نقل و ترافیک، بودجه پیشنهادی شهرداری 56.159.021.250 بود اما بودجه‌ای که مصوب شد در سال 96، 59.911.286.170 بوده که در واقع با کاهش بیش از 300 میلیاردی روبه‌رو بوده است. این در حالی است که پیشنهاد کمیسیون برنامه و بودجه برای سال آینده در این حوزه 56.489.021.250 بوده است.

در حوزه خدمات شهری بودجه مصوب این حوزه در سال گذشته 26.942.226.350 بوده که در لایحه پیشنهادی شهرداری برای سال آینده به 24.209.857.994 رسیده که در واقع در این حوزه هم کاهش بیش از 200 میلیاردی را شاهد هستیم. البته کمیسیون برنامه و بودجه در این حوزه پیشنهاد داده بود که بودجه 24.209.857.993 ریالی به تصویب برسد.

در حوزه ایمنی و مدیریت بحران که یکی از حوزه‌هایی که همواره تأکید شده در بخش اعتبار و تجهیزات آن باید افزایشی را شاهد باشیم در بودجه پیشنهادی شهرداری رقم 7.491.400.000 بوده که در سال گذشته این بودجه 7.164.168.320 مصوب شده بود بنابر این برای سال‌ آینده افزایش رقم 327.231.680 را شاهد هستیم. این در حالی است که پیشنهاد کمیسیون برنامه و بودجه برای سال 97، 7.496.300.000 است.

معاونت شهرسازی و معماری در لایحه پیشنهادی شهرداری بودجه‌ای برابر با 6.050.480.624 را داشته در حالی که مصوبه سال گذشته آن 4.662.039.600 بوده است که در این حوزه هم با افزایش بیش از 100 میلیاردی اعتبارات مواجه هستیم.در پیشنهاد کمیسیون برنامه و بودجه هم رقمی حدودا برابر با لایحه پیشنهادی شهرداری گزارش شده است.

در بخش توسعه مدیریت و هوشمندسازی شهری بودجه سال گذشته 65.613.125.760 بوده که در لایحه پیشنهادی شهرداری برای سال آینده رقمی برابر با 69.925.080.433 پیشنهاد شده که افزایش کمی را در این بودجه شاهد هستیم این در حالی است که پیشنهاد کمیسیون برنامه و بودجه رقمی برابر با 68.889.930.433 بوده است.

به طور کلی بودجه شهرداری تهران در سال گذشته 179.000.000.000 بوده و برای سال آینده بودجه‌ای را که شهرداری پیشنهاد داده کمی کمتر از سال قبل و برابر با 175.000.000.000 بوده که کاهش 200 میلیاردی را شاهد هستیم و پیشنهاد کمیسیون برنامه و بودجه برای سال آینده رقمی برابر با 174.294.850.000 بوده است.

بنابر این بر اساس بودجه پیشنهادی سال آینده شهرداری تهران فقط در سه بخش خدمات شهری، حمل و نقل و ترافیک و حوزه اجتماعی و فرهنگی شاهد کاهش رقم بودجه هستیم و در مقابل حوزه ایمنی و مدیریت بحران، شهرسازی و معماری و توسعه مدیریت و هوشمندسازی شهری با افزایش‌اعتبارات روبه‌رو است.

این در حالی است که برخی از حوزه‌ها مانند حمل و نقل و ترافیک با مشکلاتی برای توسعه خطوط حمل و نقل ریلی و به طور کلی توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی همواره مواجه است و بدهی‌های بیش از 10 هزار میلیاردی دولت به شهرداری نفس این حوزه را به شماره انداخته است با این حال هنوز هم برای این بخش در سال آینده بودجه‌ مصوبی بیش از سال گذشته دیده نشده است.

انتهای پیام/

لینک اصلی خبر

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)