اروپا استرس گازی دارد

0
(0)



به گزارش ایسنا، هفته گذشته گزارش هایی منتشر شد مبنی بر اینکه شرکت آمریکایی شورون در حال مذاکره برای عرضه LNG به اتحادیه اروپا و به دنبال عقد قرارداد 15 ساله است.

این خبر پس از انعقاد سه قرارداد بلندمدت دیگر بین شرکت های انرژی اروپایی با قطر که یکی از بزرگترین صادرکنندگان LNG جهان است، منتشر شد.

آلمان سه پایانه شناور واردات LNG را در سال گذشته نصب کرده است و اکنون روی سه پایانه دیگر کار می کند. اتحادیه اروپا که امسال به بزرگترین واردکننده LNG ایالات متحده تبدیل شد، اخیراً به خود می بالد که مخازن گاز آن 100٪ پر است. با این حال، این دستگاه به هیچ وجه برای زمستان آماده نیست. همچنین به نظر نمی رسد که برای انتقال انرژی آماده باشد.

رسانه‌ها در این ماه گزارش دادند که کشورهای اروپایی ذخیره‌سازی گاز را در اوکراین آغاز کرده‌اند، زیرا مخازن ذخیره‌سازی خودشان با گاز طبیعی خریداری شده در اوایل سال جاری به شکل LNG پر می‌شود. حدود 30 کشتی LNG در حال حاضر به سمت بنادر اروپا در حرکت هستند و انتظار می‌رود تا پایان ماه جاری وارد این بندر شوند. با وجود اعلامیه اتحادیه اروپا مبنی بر عدم استفاده از هیدروکربن های روسیه، سه کشتی ال ان جی روسیه به سمت منطقه حرکت می کنند.

همه اینها نشان می دهد که تلاش های اتحادیه اروپا برای کاهش وابستگی اعضای خود به هیدروکربن ها هنوز به نتیجه نرسیده است. با این حال، کشورهای اتحادیه اروپا سرمایه گذاری زیادی در ظرفیت های جدید تولید برق بادی و خورشیدی انجام داده اند و با این همه سرمایه گذاری، و با وجود اینکه مخازن ذخیره گاز 100٪ پر هستند، اکنون تا حد امکان LNG مصرف می کنند تا برق و گرمایش را تامین کنند. برای زمستان

موضوع ذخیره سازی گاز در اتحادیه اروپا موضوع جالبی است. در حال حاضر گاز در مخازن این منطقه به رکورد بالایی رسیده است. البته، این خبر خوبی برای اتحادیه اروپا است، اما مشکل اینجاست که حتی 100 درصد ظرفیت ذخیره سازی کامل، تامین گاز در زمستان را تضمین نمی کند، بنابراین همه آن کشتی های LNG در این ماه و احتمالاً ماه آینده خواهند رسید.

مشکلی که به راحتی قابل حل نیست این است که هیچ یک از اعضای اتحادیه اروپا ظرفیت ذخیره سازی معادل 100 درصد تقاضای خود را برای هر دوره زمانی قابل توجهی ندارد. به همین دلیل واردات گاز به اروپا با وجود پر شدن مخازن همچنان قوی است. همچنین به همین دلیل است که اتحادیه اروپا با وجود خطر اختلالات ناشی از جنگ یا از دست دادن ذخایر، در حال ذخیره سازی گاز در اوکراین است. به همین دلیل، شل، انی و توتال انرژی ماه گذشته قراردادهای بلندمدت LNG را با انرژی قطر امضا کردند.

ظرفیت ذخیره سازی محدود و کمبود تولید محلی نیز دلیلی است که علیرغم اطمینان از وجود گاز کافی برای زمستان، تنظیم کننده بازار برق آلمان اخیراً اعلام کرد که مصرف باید برای اطمینان از عرضه کافی در زمستان محدود شود.

مصرف بدون توجه به مقدار گاز موجود در انبار یا منابع جدید LNG احتمالاً محدود باقی خواهد ماند. دلیل آن این است که بازار جهانی LNG در عرضه محدود است. محدودیت عرضه فوق نتیجه پذیرش این سوخت توسط اروپا برای جایگزینی بیش از 100 میلیارد متر مکعب گازی است که با خط لوله از روسیه وارد شده و دیگر در دسترس نیست.

شاید ادعای سال گذشته مبنی بر اینکه اتحادیه اروپا می تواند بدون گاز روسیه به خوبی عمل کند، کمی زودرس بود. پیش از این استدلال هایی وجود داشت مبنی بر اینکه اتحادیه اروپا می تواند بدون گاز زنده بماند و تنها بر انرژی باد، خورشیدی، هسته ای و آبی و احتمالاً مقداری هیدروژن تکیه کند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، واضح ترین سیگنال مبنی بر بعید بودن این امر، قراردادهای 27 ساله واردات LNG قطر است. مدت زمان این قراردادها فراتر از سال 2050 است که سال رسیدن به هدف بی طرفی کربن در اتحادیه اروپا است. با این حال، شرکت‌هایی که قراردادها را امضا کرده‌اند می‌دانند که بین آنچه می‌توانند به آن امیدوار باشند و آنچه می‌توانند واقعاً به دست آورند، تفاوت زیادی وجود دارد و به نظر نمی‌رسد رضایت کامل از گاز در دسته دوم باشد.

انتهای پیام

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)