احیای مشاغل خاموش در طرح اشتغال روستایی

0
(0)



به گزارش ایسنا، طرح اشتغال روستایی به دنبال مجوز مجلس در برداشت ۱.۵ میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای ایجاد طرح‌های اشتغال در مناطق روستایی و عشایری به اجرا درآمد و مقرر شد معادل ریالی آن از محل منابع داخلی بانک‌ها به حساب موسسات عامل واریز شود.

بر این اساس به صندوق توسعه ملی اجازه داده شد با هدف ارتقای تولید و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری، معادل ریالی یک میلیارد و ۵۰۰ ‌میلیون دلار از منابع صندوق را به صورت قرض الحسنه نزد بانک‌های کشاورزی، توسعه تعاون، پست بانک و صندوق کارآفرینی امید در بخش کشاورزی سپرده‌گذاری کند تا این منابع برای ایجاد اشتغال در روستاها و شهرهای زیر ۱۰ هزار نفر جمعیت با اولویت روستاها و شهرهای واقع در مناطق مرزی و مناطق عشایری هزینه شود.

امروزه توسعه کسب و کارهای خرد و کوچک روستایی مهم‌ترین راهکار توسعه اقتصاد روستایی در کشورها به شمار می رود و یکی از ملزومات اساسی برای ایجاد هر کسب و کار، به ویژه کسب و کارهای کوچک در مناطق روستایی، ‌ نقدینگی و تامین مالی است؛ بر این اساس، موسسات مالی و صندوق‌های قرض الحسنه، با دادن وام و تسهیلات خرد و کم بهره نقش موثری در توسعه اشتغال وکارآفرینی در مناطق محروم و کم برخوردار و نواحی روستایی دارند.

به اعتقاد کارشناسان، صندوق کارآفرینی امید به عنوان یکی از موسسات عامل توزیع کننده تسهیلات اشتغال پایدار روستایی، نقش بسزایی در راه اندازی و توسعه کسب و کارهای خرد روستایی داشته است و در راستای کاهش محرومیت، جلوگیری از مهاجرت معکوس به شهرها و تقویت کسب و کارهای خرد و کوچک در روستاها، طرح هایی همچون صندوق‌های خرد محلی و هر روستا ـ یک محصول را به اجرا درآورده است.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید در گزارشی تازه‌ترین جزئیات پرداخت تسهیلات اشتغال پایدار روستایی را اعلام کرده است.

آنطور که نعمت الله رضایی گفته از محل اشتغال پایدار روستایی حدود ۸۰۰ میلیارد تومان از منابع قبلی و ۸۰۰ میلیارد تومان از محل بازگشت اقساط باقی مانده که فرصتی مناسب برای احیای مشاغل خاموش شده خواهد بود.

وی با اشاره به مبالغ ابلاغ شده به صندوق افزود: با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه و صندوق توسعه ملی، ۵۳۰ میلیارد تومان مجددا به صندوق ابلاغ شده و از محل منابع اشتغال پایدار روستایی نیز ۲۶۰۰ میلیارد تومان در اختیار داریم.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید درباره طرح‌های ثبت شده در سامانه کارای وزارت کار نیز گفت: تاکنون طرح‌های ثبت‌شده در سامانۀ کارا شامل مبلغی در حدود ۵۴۰ میلیارد تومان است و تسهیلات اشتغال روستایی در همین راستا در دست بررسی است.

بر اساس گزارش عملکرد ۱۰۰ روزه وزارت کار از روند اجرای طرح اشتغال پایدار روستایی و عشایری در دولت سیزدهم، ۱۶۴۳ طرح از محل منابع و تسهیلات اشتغال روستایی بهره‌مند شده و طی این مدت برای بیش از ۴۸۹۰ نفر فرصت شغلی به وجود آمده است.

تصمیم دولت برای اختصاص ۱.۵ میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی به اجرای طرح اشتغال روستایی و اذن مقام معظم رهبری برای برداشت آن، شرایط مناسبی برای اشتغال در بخش‌ روستایی و عشایری به وجود آورد؛ به نحوی که وام‌های پرداختی به روستاییان موجب رونق اشتغال در بخش‌های صنعت، کشاورزی، خدمات، صنایع تبدیلی و گلخانه‌ای، بوم گردی، گردشگری و صنایع دستی شده و زمینه اشتغال برای جوانان جویای کار را فراهم کرده است.

به گزارش ایسنا، از نگاه کارشناسان انجام فعالیت‌های اشتغال روستایی، در کاهش مهاجرت از روستاها به شهرها و کلان شهرها موثر است چرا که اشتغال روستایی علاوه بر توسعه و آبادانی روستاها، زمینه ایجاد فرصت‌های شغلی و درآمدزایی برای خانوارهای روستایی را فراهم کرده و به کاهش آمار بیکاری در این مناطق کمک کرده است.

انتهای پیام



منبع

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)