آلودگی ناشی از آتش‌سوزی‌های جنگلی در کانادا معادل استنشاق دود سیگار است

0
(0)



طبق یافته های اولیه کارشناسان دانشگاه راتگرز در ایالات متحده، آتش سوزی های جنگلی کانادا در تابستان امسال (2023) مردم را در معرض آلودگی هوا قرار داده است که معادل میزان دود سیگار است که از سال 2006 ممنوعیت استعمال دخانیات در داخل خانه دیده نشده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از نشریه تخصصی «مدیکال اکسپرس»، بخش‌هایی از «فیلادلفیا» در آمریکا به دلیل دود ناشی از آتش‌سوزی‌های جنگلی، حداقل به مدت دو روز در هفته جاری تحت اخطار «کد نارنجی» قرار داشت. کد نارنجی نشان می دهد که هوای بیرون ممکن است برای افراد مسن، کودکان و افرادی که شرایط پزشکی دارند ناسالم باشد.

طبق بیانیه مطبوعاتی، کارشناسان در مطالعه فعلی به دنبال درک تأثیر آتش‌سوزی‌های جنگلی بر کیفیت هوا در شمال شرقی ایالات متحده و ارائه بینشی در مورد چگونگی تأثیر این آلودگی بر سلامت انسان بودند، زیرا چنین آتش‌سوزی‌های جنگلی با تغییرات آب و هوایی رایج‌تر می‌شوند.

یکی از کارشناسان در این تحقیق گفت: آتش سوزی های جنگلی در کانادا اثرات تغییرات آب و هوایی را بر کیفیت هوا نشان می دهد.

میانگین سطوح آلودگی اندازه گیری شده در نیوجرسی و نیویورک در بعدازظهر روز 7 ژوئن تقریباً 10 برابر بیشتر از حداکثر حد مجاز استانداردها بود. نیویورک در آن زمان آلوده ترین شهر جهان بود.

کارشناسان دریافتند که قبل از تصویب قانونی در سال 2006 نیوجرسی که سیگار کشیدن را تقریباً در همه مکان‌های عمومی ممنوع می‌کرد، سطح آلودگی مشابه میزان دود سیگار در رستوران‌ها بود. پنسیلوانیا قانون مشابهی را در سال 2008 تصویب کرد. استنشاق دود سیگار باعث سرطان ریه، بیماری قلبی و سایر بیماری ها می شود.

ساکنان فیلادلفیا به محض رسیدن دود ناشی از آتش سوزی به منطقه، اثرات آن را احساس کردند. مردم ناراحت بودند، گزارش دادند که بوی دود می‌دهند و مجبور بودند فعالیت‌های خارج از منزل را به دلیل کیفیت بد هوا لغو یا به تعویق بیاندازند. علاوه بر این، کارشناسان بهداشت هنوز در مورد اثرات طولانی مدت آن نگران هستند.

به گفته کارشناسان، آتش سوزی جنگل ها یکی از عوامل اصلی بستری شدن در بیمارستان ها به دلیل آلودگی است.

کارشناسان اعلام کردند که در آینده با دقت بیشتری به مواد شیمیایی تشکیل دهنده دود می پردازند تا دقیقاً بررسی کنند که چگونه این ترکیبات می توانند افراد را بیمار کنند و چگونه می توانند در تغییرات آب و هوایی نقش داشته باشند. ذرات معلق ناشی از دود آتش سوزی می توانند جو را خنک و گرم کنند، مشابه اثرات گازهای گلخانه ای مانند دی اکسید کربن.

تعداد آتش سوزی های جنگلی در آمریکای شمالی در حال افزایش است. آتش‌سوزی‌های جنگلی امسال، شروع بسیار زودهنگام فصل آتش‌سوزی در کانادا را نشان می‌دهد. آتش سوزی های امسال تاکنون هزاران هکتار را سوخته است.

یک گزارش ملی در ایالات متحده در سال جاری (2023) همچنین نشان داد که نیوجرسی و پنسیلوانیا روزهای خشک، گرم و بادی بیشتری دارند که می‌تواند به شروع و افزایش آتش‌سوزی‌های جنگلی کمک کند. پس از شروع زودهنگام فصل آتش سوزی، نیوجرسی در چند ماه گذشته چندین آتش سوزی جنگلی را تجربه کرده است.

در روزهای با کیفیت هوای ضعیف، کارشناسان توصیه می کنند در صورت امکان در خانه بمانید و از ماسکی مانند ماسک N95 مناسب استفاده کنید، ماسکی که می تواند ذرات ریز موجود در دود آتش سوزی را فیلتر کند. خرید یک دستگاه تصفیه هوا نیز می تواند کمک کننده باشد. همچنین، به طور منظم سیستم های تصفیه هوای خانه خود را برای افرادی که در معرض خطر بالاتری هستند بررسی کنید.

موج گرمای بی‌سابقه و طاقت‌فرسا در نقاط مختلف جهان، به همراه گرمازدگی منجر به فجایع زیست‌محیطی بزرگ دیگری نیز شده است. کارشناسان بر این باورند که این رکورد گرما علاوه بر «گرم شدن زمین در اثر فعالیت انسان» نتیجه پدیده ال نینو است. به گفته کارشناسان، این ماه می تواند گرم ترین ماه از حدود 120 هزار سال پیش باشد.

هشت سال گذشته داغ ترین سال های تاریخ بوده است. همچنین، به گفته کارشناسان سازمان جهانی هواشناسی و اداره هواشناسی بریتانیا، یکی از پنج سال آینده تقریباً به طور قطع گرم ترین سال ثبت شده خواهد بود، در حالی که دوره بین 2023 تا 2027 گرم ترین سال ثبت شده خواهد بود.

دانشمندان مدت‌هاست هشدار داده‌اند که تغییرات آب و هوایی ناشی از انتشار گازهای گلخانه‌ای، که عمدتاً به دلیل سوزاندن سوخت‌های فسیلی است، موج‌های گرما را شدیدتر و کشنده‌تر می‌کند. این دانشمندان سال هاست که می گویند دولت ها باید برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای اقدام جدی انجام دهند.

تدروس آدهانوم گبریسوس، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت (WHO) اخیرا گفت: سازمان بهداشت جهانی انتظار دارد که رویدادهای شدید آب و هوایی از جمله امواج گرما، سیل و طوفان در ماه های آینده در سطح جهان آغاز شود.

به گزارش اسپوتنیک، وی همچنین اظهار کرد: در ماه های آینده انتظار داریم یک سری رویدادهای شدید آب و هوایی از جمله خشکسالی، سیل، طوفان و موج گرما به سلامت انسان آسیب برساند.

انتهای پیام

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)