هدفگذاری ۱۵۰ هزار هکتار زراعت چوب در خوزستان در دو سال آینده

0
(0)



سید حمید میرعلائی در گفت‌ و گو با ایسنا در خصوص برنامه زراعت چوب در خوزستان اظهار کرد: یکسری کارخانجات چوب‌بری و صنایع چوبی در شهرستان‌های شوش، اهواز و هفت‌تپه راه‌اندازی شده است که به خوراک چوب نیاز دارند و ما برای اینکه کارخانه‌ها به سمت جنگل‌های طبیعی نروند و بتوانیم فشار را از جنگل‌های طبیعی استان برداریم طرحی تحت عنوان “زراعت چوب” را در برنامه خود قرار داده ایم.به این معنا که ما درختانی بکاریم که هم سریع‌تر رشد کنند و هم با اقلیم منطقه سازگار باشند.

وی با بیان اینکه برای تامین خوراک کارخانه‌ها و برداشتن فشار از جنگل‌های طبیعی و همچنین ایجاد اشتغال و تولید، اقدام به کاشت درختانی مثل اکالیپتوس که سریع‌تر رشد می‌کنند کردیم، افزود: کشت این درختان هوای منطقه را مناسب و لطیف می‌کنند و در مقابله با ریزگردها نیز موثر هستند.

معاون فنی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان با اشاره به اینکه گونه غالب زراعت چوب در استان درخت اکالیپتوس است، تصریح کرد: گونه اکالیپتوس در مناطق جنوبی خوزستان کاشته می‌شود اما در مناطق شمالی استان مثل ایذه، دهدز، دزفول، ارتفاعات باغ‌ملک، سردشت و حاشیه آبراه‌ها علاوه بر اکالیپتوس گونه‌هایی مثل صنوبر، پِدِه و شیشم نیز کاشته می‌شود.

میرعلائی بیان کرد: با برنامه‌ریزی‌هایی که برای یکی دو سال آینده انجام داده‌ایم در ۱۵۰ هزار هکتار از اراضی عرصه منابع طبیعی زراعت چوب انجام می‌دهیم که از این سطح، حدود ۷۰ میلیون مترمکعب چوب تولید می‌شود که خوراک هفت کارخانه در سطح استان خواهد بود.

وی عنوان کرد: اگر بتوانیم در دو سال آینده ۱۵۰ هزار هکتار از اراضی منابع طبیعی استان را زیر کشت زراعت چوب قرار دهیم این اقدام حدود ۳۰۰ هزار نفر را در استان مشغول به کار خواهد کرد. یعنی در واقع ۱۵۰ هزار نفر در زمین‌های زراعی برای زراعت چوب و ۱۵۰ هزار نفر در کارخانه‌جات صنایع چوبی مشغول به کار خواهند شد.

معاون فنی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان افزود: در حال حاضر ۱۸ هزار هکتار اراضی مناسب و مستعد زراعت چوب شناسایی شده است که برای حدود ۹ هزار و ۳۰ هکتار از این اراضی قرارداد بسته شده است و یا در شرف بستن قرارداد هستند.

میرعلائی با اشاره به اینکه از سال ۹۹ تاکنون در حال اجرای طرح زراعت چوب در استان هستیم، گفت: با توجه به مشکل و بحران آبی که وجود دارد به سمت آبیاری قطره‌ای روی آورده‌ایم و مجریان را تشویق کردیم که زراعت چوب را با روش آبیاری قطره‌ای انجام دهند تا نیاز آبی کمتری وجود داشته باشد.

میرعلائی با بیان اینکه زراعت چوب با روش آبیاری قطره‌ای در شهرستان‌های شوش و گتوند در حال اجرا است، تصریح کرد: در حال حاضر نیاز آبی یک هکتار زراعت چوب معادل ۸۳۳ تا یک‌هزار اصله درخت اکالیپتوس با روش آبیاری طبیعی، در سال حدود ۱۱ هزار تا ۱۳ هزار مترمکعب آب است اما اگر بتوانیم این طرح را به روش آبیاری قطره‌ای انجام دهیم، نیاز آبی یک هکتار زراعت چوب به یک‌ هزار و ۱۰۰ تا یک ‌هزار و ۳۰۰ مترمکعب کاهش می‌یابد.

وی در خصوص طرح‌های دیگری که در راستای زراعت چوب در خوزستان اجرا شده است، افزود: طرحی در زمینه زراعت چوب در منطقه دب حردان در خوزستان اجرا شده که حدود ۶۰۰ هکتار است. همچنین زراعت چوب در مناطقی مانند شهرستان شوش توسط شرکت پاک‌چوب و در قسمتی از پارک لاله دزفول و در حاشیه جاده‌های استان نیز در حال اجرا است.

معاون فنی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان ادامه داد: تفاهم‌نامه‌هایی با شرکت‌ توسعه نیشکر و صنایع جانبی منعقد کرده‌ایم و همچنین‌ تعداد قابل توجهی از مردم زمین‌های کشاورزی درجه دو و درجه سه خود را به طرح زراعت چوب اختصاص دادند. در حال حاضر طرح زراعت چوب در شهرستان‌های شوش، گتوند، اهواز، دزفول، باغ‌ملک و بهبهان با مساحت‌های مختلف در حال اجرا است.

میرعلائی در خصوص مزیت‌های اقتصادی زراعت چوب در استان تصریح کرد: در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم چوب قبل از برداشت به طور متوسط ۲ میلیون تا ۲ میلیون و ۵۰۰ تومان است. این زراعت درآمد اقتصادی بسیار بالایی دارد و هر محصول دیگری در این زمین‌ها کاشته شود یک‌پنجم این درآمد را نخواهد داشت.

وی بیان کرد: جنگل‌های طبیعی در استان وجود دارد که درختان آن‌ها نباید قطع شوند و یا برش بخورند. جنگل‌های طبیعی استان باید حفظ شوند و به این جهت است که جنگل‌های مصنوعی ایجاد کرده‌ایم. برای اینکه کارخانه‌ها در صنایع چوبی بیکار نشوند و خوراک بیشتری داشته باشند به چوب نیاز دارند و زراعت چوب به روش مصنوعی خوراک کارخانجات و صنایع چوبی است که چوب آن‌ها را تامین می‌کند.

معاون فنی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان گفت: آفتاب خوب و زمین‌های زراعی غنی و قوی در استان وجود دارد و به شرط تامین آب زراعت چوب به مدت ۴ تا ۵ سال به تولید اقتصادی و بهره‌برداری اقتصادی می‌رسد. در مجموع زراعت چوب سبب تولید فضای سبز، تولید، اشتغال و درآمد، مهار ریزگردها، تولید اکسیژن، جذب دی‌اکسیدکربن می‌شود.

انتهای پیام



منبع

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)