معاون میراث فرهنگی به مراکش رفت

0
(0)

به گزارش ایسنا، این نشست از ۲۷ نوامبر (ششم آذرماه) در شهر رباط مراکش آغاز شده و تا سوم نوامبر (۱۲ آذرماه) ادامه دارد. ۴۶ میراث ناملموس برای این دوره نامزد شده‌اند که بررسی آن‌ها از چهارشنبه نهم آذرماه آغاز می‌شود. از ایران شش پرونده مشترک با عنوان «یلدا/ چله» (مشترک با افغانستان)، «هنرساختن و نواختن عود» (مشترک با سوریه)، «هنر ساختن و نواختن رباب» (مشترک با تاجیکستان و ازبکستان)، «جشن مهرگان» (مشترک با تاجیکستان)، «سوزن‌دوزی ترکمن/ ترکمن‌دوزی» (مشترک با ترکمنستان)   و «پرورش کرم ابریشم و تولید سنتی ابریشم برای بافندگی» (مشترک با افغانستان، آذربایجان، ترکیه، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان) ارائه شده است.

روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اطلاع داده که علی دارابی ـ‌ قائم‌مقام ضرغامی و معاون میراث فرهنگی ـ با همراهی مصطفی پورعلی ـ مدیرکل ثبت و حریم آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی ـ و  احمد پاکتچی ـ سفیر ایران در یونسکو ـ در این نشست که در کشور مراکش برگزار شده است، حضور دارند. این درحالی است که ایران و مراکش از سال ۱۳۹۷ روابط سیاسی خود را قطع کرده و سفارتخانه مراکش در تهران نیز تعطیل شده و در این سال‌ها اتباع ایرانی امکان سفر به این کشور را نداشته‌اند.

ایران تا کنون ۱۷ عنصر میراث ناملموس از جمله، مهارت سنتی قالی‌بافی در کاشان، ردیف‌ موسیقی ایرانی، تعزیه، موسیقی بخشی‌های خراسان، نقالی و داستان‌سرایی نمایشی در ایران، نوروز، هنر ساختن و نواختن کمانچه، آیین‌های پهلوانی یا زورخانه‌ای، مهارت ساخت و نواختن دوتار، دانش ساخت لنج، فرهنگ پخت و تقسیم نان لواش، قالی‌شویان، مهارت‌های سنتی قالی بافی در فارس، چوگان، نگارگری ایرانی، آیین زیارت کلیسای تادئوس و برنامه ملی پاسداری از هنر خوشنویسی را در یونسکو ثبت کرده است.

انتهای پیام



منبع

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)