محمدبیگی: نیازمند عزم ملی علیه عوارض دهشتناک پدیده سالمندی و تک‌فرزندی هستیم

0
(0)

به گزارش ایسنا، متن یادداشت فاطمه محمدبیگی نماینده قزوین با عنوان «توقع طلای المپیک از نوزاد یک‌ساله!» که در اختیار خبرنگار ایسنا قرار داده، به شرح زیر است:

«قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در حالی یک‌ساله شد که با وجود جنگ روانی معاندین علیه سیاست جمعیتی کشورمان با پیگیری و نظارت مجلس و همراهی بخشی از بدنه دولت، حدود ۳۵ درصد آن به مرحله اجرا رسیده، این در حالی است که طبق اعلام مسئولان ذی ربط میانگین اجرای برنامه توسعه طی ۶ دوره گذشته حدود ۳۰ درصد بوده است.

قطعاً راهی که در ۹۰ سال گذشته برای کاهش فرزندآوری از متوسط ۷ فرزندی به دو فرزندی با صرف وقت و هزینه هنگفت و کار رسانه‌ای مفصل داخلی و بین المللی طی شده را نمی‌توان به‌یک‌باره تغییر داد و برای برگشت و جبران این خطای استراتژیک حداقل ده‌ها سال وقت لازم است. بی شک تلاش و مجاهدت فراوان، آموزش و لزوم تغییر نگرش‌های متعدد منفی حک شده در اذهان ملت نسبت به مقوله ازدواج، فرزندآوری، فرزند پروری، تکریم مادری و پدری و همسری در این حوزه یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است.

قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت یک راهکار راهبردی بعد از سال‌ها دغدغه در این حوزه است که با عزم مجلس یازدهم در راستای لبیک به فریاد بلند رهبر معظم انقلاب و دغدغه‌مندان آینده کشور برداشته شده است. قانونی که بر حسب آنچه از خیرالموجودین روی میز مجلس و دولت برای اجرایی شدن وجود داشت، به نگارش درآمد. یک سال فعالیت شبانه‌روزی و کار کارشناسی در کمیسیون مشترک جوانی جمعیت مجلس با حضور نخبگان، کارشناسان، مسئولان و نمایندگان بر روی بند به بند آن انجام و در نهایت با تصویب نمایندگان به دولت ابلاغ شد. البته با وجود اهمیت و حساسیت بسیار این قانون و نقش کلیدی که در حوزه جمعیت ایفا می‌کند، هنوز بودجه آن پرداخت نشده و برخی از وزارتخانه‌ها تاکنون به اهمیت آن واقف نشده و اقدامات معدود و کند آن‌ها در مسیر اجرای تعهدات‌شان ابداً مطلوب نیست.

برای دست‌یابی به هدف نهایی و نجات کشور از بحران بزرگ جمعیتی و تحقق شرایط مطلوب راهی طولانی اما زمان کمی در پیش است، لذا توقع و مطالبه ما از مسئولان و سیاست گذاران کشور تسریع هر چه سریع‌تر در اجرای تک تک مفاد این قانون ۷۳ ماده‌ای است. این قانون نوپاست و با وجود اینکه قریب به یک سال از تصویب آن می‌گذرد، به تازگی سیاستگذاران و بودجه نویسان دولت به فکر تخصیص منابع لازم بودجه‌ای – در قانون بودجه – به آن افتاده‌اند! هنوز چرخ‌های این قانون نیاز به روغن‌کاری دارد تا به شکلی دقیق، درست، منظم و هماهنگ همه اجزای آن در همه بخش‌ها کار کند و اثر مطلوب خویش را بگذارد. البته جای امیدواری است که حتی اکنون هم با اجرای حدود ۳۵ درصدی قانون در یک سال اول، شاهد کشیده شدن ترمز سقوط قطار جمعیتی کشور به سیاهچاله هستیم و جامعه ایرانی در لبه پرتگاه جمعیتی نگاه داشته شده است.

آنچه اکنون مهم و حیاتی است درک شرایط جمعیتی و عوامل مؤثر در حوزه جمعیت همچنین تحلیل دقیق وقایع براساس واقعیت‌های جامعه، کنترل شرایط اقتصادی و ارتقاء سطح معیشتی مردم، تمرکز بر روی مؤلفه‌های اصلی زندگی مردم یعنی تأمین اشتعال، مسکن، حمایت از ازدواج و رفع موانع فرزندآوری و فرزند پروری، ارتقاء سلامت مادر و کودک، تأمین آرامش و امنیت از جنبه‌های مختلف، آموزش و فرهنگ‌سازی و ترویج دقیق و صحیح سبک زندگی ایرانی- اسلامی و الگوهای موفق استحکام خانواده، حمایت از زوجین جوان، دانشجویان و طلاب است.

مردم عزیز؛ مشکلات کاهش شدید جمعیتی کشور یک‌شبه ایجاد نشده که بخواهیم یک‌شبه درمان شود. ما در یک شیب تند سقوط جمعیتی قرار داشتیم و قانون جوانی جمعیت توانست ظرف یک سال از میزان این شیب سقوط کم کند. در این برهه تاریخی نیازمند عزمِ جزمِ ملی و همگانی در تمام سطوح حکمرانی، زیرساختی، راهبردی و عملیاتی کلان و خرد، مردمی و نخبگانی، حوزه و دانشگاه، خانه و اجتماع علیه پدیده سالمندی، تک‌فرزندی و عوارض دهشتناک آن هستیم.

این قانون راهبردی تازه جوانه زده که ان شاءالله بهار شکوفایی آن در راه است و در این مسیر نیازمند حمایت جدی مسئولان، مردم و دغدغه مندان هستیم تا نتایج آن در جامعه و آینده کشور عزیزمان ملموس و عینی شود. بی‌شک برای بهبود و اجرای کامل این قانون از هر گونه پیشنهاد و راهکار و انتقاد سازنده استقبال می‌کنیم تا شاید بتوانیم گام‌های بلندتری برای جوانی ایران عزیزمان برداریم.»

انتهای پیام



منبع

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)