لحظاتی که شاید در زندگی یک سفیر اتفاق نیفتد/جزئیات مرمت چهارسوق بزرگ بازار تهران

0
(0)

لحظاتی که شاید در زندگی یک سفیر اتفاق نیفتد/جزئیات مرمت چهارسوق بزرگ بازار تهران

سفیر آلمان در مراسم رونمایی از پروژه مستندسازی و مرمت چهارسوق بزرگ بازار تهران گفت: آماده همکاری بیشتر برای حفاظت از میراث باشکوه ایران هستیم.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، سفیر آلمان در تهران در مراسم رونمایی از پروژه مستند سازی و مرمت چهارسوق بزرگ بازار تهران که توسط مرمت گران ایرانی و آلمانی اجرا شد، تصریح کرد: امیدوارم ما و شما در آینده و در کنار هم از میراث با شکوه فرهنگ ایران زمین حفاظت و حراست کنیم.

میکائیل کلور-برشتولد – سفیر آلمان طی سخنانی با اشاره به این نکته که هر تهرانی و هر گردشگری از زیبایی گنبد چهارسوق به وجد می‌آید، گفت: در زندگی یک سفیر شاید چنین لحظاتی اتفاق نیفتد.

وی با ابراز خرسندی از حضور خود در این مراسم در بازار تاریخی تهران گفت: این بازار سفره رنگارنگی از بازرگانی و تجارت، سنت و فرهنگ است و به راستی که قلب این شهر بزرگ محسوب می‌شود.

برشتولد با اشاره به اینکه نبض زندگی پیوسته در بازار می تپد البته شاید به جز روزهای جمعه، گفت: در اینجا مردم یا به تجارت خود مشغول هستند و یا به دنبال قیمت‌ها و کالاهای خوب هستند تا ارمغانی با خود به خانه برند، تفاوت نمی‌کند به کدام گروه تعلق داشته باشید، چه خریدار و چه فروشند، آنگاه که در این بازار باشید از بازار متاثر هستید.

سفیر آلمان افزود: از همین رو است که روزانه هزاران نفر از همین چهار راه می گذرند و گنبدی که بر فراز این راه گسترده است خود مصداقی بر عمر چند دهه این مکان است.

وی اظهار داشت: این گنبد تحولات زیادی را به عینه دیده و خود نیز بارها تغییر کرده است، تغییراتی که کارشناس‌ها و احیاگرانی از ایران و آلمان در کنار هم به گونه ای زیبا انجام داده اند تا آن را به نظاره بایستیم.

وی افزود: اصولا اینکه موسسه‌هایی از ایران و آلمان تصمیم به اجرای این طرح آن هم در قلب تهران برای حفظ آثار میراث فرهنگی گرفته اند شاید کمی نامتداول باشد.

میکائیل کلور-برشتولد با اشاره به اینکه آلمان در کنار شرکای ایرانی خود طی سالهای گذشته از طرح های زیادی از نظر علمی و فنی و مالی حمایت کرده است، از عمارت سیستانی در بم نام برد و گفت: این عمارت که در زمین لرزه سال 1382 ویران شده بود هم اینک به طور کامل و به صورت مقاوم در برابر زلزله بازسازی شده است.

به گزارش پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، وی در ادامه به تخت سلیمان اشاره کرد و گفت: در سال 1336 خورشیدی در این محل حفاری هایی انجام می شود و هنوز هم کار در آنجا ادامه دارد.

به گفته برشتولد، هر دو طرح‌های یاد شده به دلایل مختلف از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند، هرچند برای تماشای آنها باید رنج سفر را برخود هموار داشت.

وی افزود: این در حالی است پروژه مستندسازی و مرمت چهارسوق بزرگ تنها 15 دقیقه با سفارت آلمان فاصله پیاده دارد که بسیار باعث خوشحالی من شد.

میکائیل کلور-برشتولد اظهار داشت: هر تهرانی، هر بازاری و هر گردشگری که از این محل بگذرد از زیبایی این گنبد به وجد خواهد آمد.

به گفته وی، این طرح نمونه‌ای است تا نشان دهیم کار حفاظت از آثار فرهنگی نه تنها برای کارشناسان، تاریخ شناس‌ها و باستان شناس‌ها جذابیت دارد بلکه هر انسانی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی در ادامه از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و موسسه تحقیقات فرهنگی که این طرح را پیشنهاد کرده و از کارشناس های ایران و آلمان حمایت کردند، صمیمانه تشکر کرد.

میکائیل کلور-برشتولد افزود: امیدوارم ما و شما در آینده در کنار هم، طرح های زیادی را به اجرا گذاریم تا در کنار هم از میراث باشکوه فرهنگ ایران زمین حفاظت و حراست کنیم.

وی در ادامه گفت: گام‌های زیادی هست باید برداریم و امروز به چشم خود می‌بینیم اما می دانیم که این گام‌ها ارزش آن را دارد.

سفیر آلمان در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: به امید پروژه موفقیت آمیز بعدی بین ایران و آلمان.

انتهای پیام/

لینک اصلی خبر

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)