شمشاد اختر: زیر چتر حمایتی سازمان ملل، موضوع ریزگردها بررسی می‌شود

0
(0)

شمشاد اختر: زیر چتر حمایتی سازمان ملل، موضوع ریزگردها بررسی می‌شود

مرکز اپدیم به پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران و پس از فاجعه بم شکل گرفت

شمشاد اختر: زیر چتر حمایتی سازمان ملل، موضوع ریزگردها بررسی می‌شود

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ در جریان امضای توافقنامه تاسیس مرکز اپدیم به عنوان مرکز منطقه‌ای برای مدیریت بلایای طبیعی، شمشاد اختر، معاون دبیرکل سازمان ملل و دبیر اجرایی کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد (اسکاپ)، اظهار کرد: بسیار خوشحالم در این نشست در جمهوری اسلامی ایران حضور دارم. طی سال‌های گذشته برای استقرار تاسیس مرکز اپدیم تلاش‌های بسیار زیادی صورت گرفت. این مرکز قرار است در راستای توسعه مدیریت اطلاعات بلایا فعالیت داشته باشد.

او با بیان این که مرکز اپدیم به پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران و پس از فاجعه بم شکل گرفته، ادامه داد: در پی تلاش‌های مضاعف و مستمر و همکاری و حمایت دبیرخانه اسکاپ و کشورهای عضو، که بالغ بر 60 کشور هستند، امروز این تلاش به بار نشست.

او افزود: موضوع مدیریت اطلاعات بلایا و کاهش خطرات بلایای طبیعی از اهمیت بسیاری برخوردار است. این موضوع به ویژه در آسیا اهمیت بیشتری دارد چراکه بر اساس آمار این منطقه پرمخاطره‌ترین منطقه از نظر بلایای طبیعی در دنیا شناخته شده و زلزله، سیل، ریزگردها، خشکسالی و … در این منطقه بسیار دیده میشود.

او با اشاره به اهمیت داده‌ها و اطلاعات در زمینه پیشگیری از بلایا گفت: دو نکته در اینجا حائز اهمیت است؛ یکی اینکه چطور بتوانیم از پیشرفت‌های علمی‌مان در خصوص هشدار پیش از وقوع بلایا استفاده کنیم. این موضوع به ویژه در کشورهای آسیب پذیر منطقه بسیار مهم است و نکته دوم موضوع تاب‌آوری و مقاوم‌سازی است؛ تاب‌آوری مقابل بلایا به صورتی که تلفات انسانی و خسارات اقتصادی کمتر شود.

شمشاد اختر افزود: مساله بلایای طبیعی تنها به یک کشور منحصر نیست و همکاری‌های ملی، منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای را طلب می‌کند. باید به دقت همه جوانب کار بررسی و طراحی شده و در اجرای آن قدم‌های محکمی برداشته شود.

معاون دبیرکل سازمان ملل در پایان گفت: مسئله طوفان‌های گردوخاک به تازگی بسیار مورد توجه کارشناسان قرار گرفته است. در نقاطی از منطقه شاهد روزافزون این مشکل هستیم که باید در مورد آن چاره‌جویی جدی صورت گیرد. این موضوع در مدت زمان کوتاه به وجود نیامده که انتظار داشته باشیم در مدت زمانی کوتاه حل شود. حل این مشکل نیازمند همکاری‌های منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای است. ما به اتفاق کشورهای عضو و زیر چتر حمایتی سازمان ملل تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا به این موضوع رسیدگی شود. مطمئنا آینده‌ای مثبت را در این خصوص در چشم انداز خود ترسیم می‌کنیم.

لینک منبع

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)