شلوغی مراکز معاینه فنی و تاکسی‎های گازسوزی که جریمه شدند

0
(0)

شلوغی مراکز معاینه فنی و تاکسی‎های گازسوزی که جریمه شدند

یکی از سخت‌ترین شغل‌ها، شغل «راننده تاکسی» است که طی سنوات گذشته قطع بیمه درمانی یکی از عمده ترین مشکلات آنها بوده و اکنون جریمه های میلیونی شلوغی مراکز « معاینه فنی» هم به مشکلات آنها اضافه شد.

تاکسی 1

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، یکی از سخت‌ترین شغل‌ها، شغل «راننده تاکسی» است که باید در تمام فصول سال از صبح تا شب در خیابان‌ها رانندگی کند و اگر چند روزی قصد سفر کردن، استراحت کردن در منزل را داشته باشد، یا بیمار باشد و نتواند کار کند، از مزد آن روز بی‌بهره می‌ماند. در واقع این شغل، شغلی بدون مرخصی است و سرما و گرما برای رانندگان تاکسی فرقی ندارد.

مجید ابهری، جامعه شناس و استاد دانشگاه درباره سختی شغل رانندگان تاکسی معتقد است تاکسی ها در تمام کشورها شناخته شده ترین وسیله حمل و نقل شهری بوده و در هر کشور با رنگ و نوع ویژه ای در خدمت جابجایی مردم است. در کشور ما وقتی خانم فخرالدوله اولین گروه تاکسی را به تهران آورد هیچ کس باور نمی کرد این وسیله شهری تا این اندازه با زندگی مردم عجین گردد از آن روز تا کنون تاکسی و راننده آن تاریخچه قابل توجهی دارد.

ابهری می افزاید: در حال حاضر بیش از 845 نفر دارای تحصیلات لیسانس و بالاتر راننده تاکسی هستند و رفتار و شخصیت اکثریت این قشر زحمت کش بسیار شایسته و مناسب است اما با وجود تاریخچه قابل توجه تاکسی در کشور هنوز فرهنگ استفاده از آن در کشور کاملاً جای نگرفته است و مشکلاتی در این زمینه وجود دارد.

وی معتقد است: در تمام دنیا تاکسی ها دارای رنگ و شکل یکسان هستند اما در تهران می توان چند نوع تاکسی دید که رنگ های آنها با یکدیگر متفاوت است سبز ، زرد و شخصی با نوار شطرنجی و پس از همه اینها اتومبیل های شخصی مسافر کش که رقیب سرسخت تاکسی ها هستند و مشکلات آنها را ندارند چراکه خودروی تاکسی به منزله اسباب کسب و کار یک فرد است، همچون مغازه اما مسافرکش ها ضمن کارها و شغل روزانه خود برای کمک هزینه مسافر هم سوار می کنند.

این جامعه شناس می افزاید: حدود 65 درصد رانندگان تاکسی دارای مشکلات جسمی و عصبی هستند نه برنامه غذایی مناسبی دارند و نه زمان مناسب و فرصتی برای انجام امور شخصی خود ندارد و همین موضوع باعث بروز بیماری هایی در آنها می شود. مشکلات گوارشی اصلی ترین بیماری رانندگان تاکسی است. خود ما زمانی که یک ساعت در ترافیک تهران رانندگی می کنیم کنترل اعصابمان را ازدست می دهیم تصور کنید در سرما و گرما ساعت ها رانندگی چه به روز رانندگان می آورد.

اما در این میان یکی از مشکلات تاکسی ها که این رو زها بروز کرده، بحث جریمه دیرکرد «معاینه فنی » است. گزارش های میدانی از رانندگان تاکسی چیزی جز بیان مشکلات و گلایه های آنها ندارد. یکی از این رانندگان تاکسی گازسوز با گلایه از وضعیت نا به سامان معاینه فنی خودرو می گوید: 3ماه پیش به یکی از مراکز معاینه فنی مراجعه کردم شماره ای را به من دادند و اعلام کردند که با خط تلفن موبایل این شماره را پیامک کنم. پیامک زدم اما خبری از تأیید از سمت معاینه فنی نبود. از آنجایی که مرکز معاینه فنی اعلام کرده بود که برای مراجعه به مراکز فنی به شما اطلاع می دهیم من هم منتظر شدم تا به من خبر بدهند اما 3ماه گذشت و خبری از تماس آنها نبود.

وی ادامه داد: بعد از سه ماه به یک مرکز معاینه فنی دیگر مراجعه و کارهایم را با صرف هزینه های بسیار انجام دادم. اما زمانی که برای اخذ خلافی ماشینم مراجعه کردم متوجه شدم در طول زمانی که منتظر تماس آن مرکز معاینه فنی بودم روزانه 50 هزار تومان جریمه شدم و مجموعه جریمه هایم حدود 1میلیون و 200 هزار تومان شده بود.

این راننده تاکسی اظهار می کند: یک تاکسی بر خلاف تصور مردم ماهیانه 1میلیون و 200 هزار تومان درآمد ندارد که بخواهد این مبلغ بپردازد. برای شکایت از این موضوع به مرکز معاینه فنی و پلیس راهور مراجعه کردم اما به هیچ پاسخی نرسیدم و نتیجه ای نداشته است و در شرایط دشوار معیشتی که مجبورم برای اینکه بتوانم کار کنم این مبلغ را بپردازم.

وی گفت: مشکلات رانندگان تاکسی بی شمار است. متأسفانه هیچ کس به درد تاکسی ها رسیدگی نمی کند. بلکه در تمام مواردی که اعتراض می کنیم مورد تمسخر مسئولان و مردم قرار می گیریم، متأسفانه راننده تاکسی به کسی مشهور شده اند که همیشه اعتراض دارند، اما هیچ کس این موضوع را لحاظ نمی کند که شغل تاکسی هیچ عایدی خوبی برای رانندگان ندارد.

راننده دیگری می گوید: تاکسی‌ها موظفند هر سه ماه یکبار، برگه معاینه فنی خود را تمدید کنند، پس باید بین آنها و خودروهای سواری تفاوت قائل می‌شدند یک صف جداگانه در نظر می‌گرفتند، نه اینکه من راننده از ساعت 6 صبح تا یک بعدازظهر در صف بمانند. راننده تاکسی با معطلی در صف حدود 60-50 هزار تومان ضرر می کنند. هر ساعتی که مراجعه می کردم می گفتند تکمیل ظرفیت است. به همین دلیل مجبور شدم ساعت6بعد ازظهر مراجعه کنم.

یکی دیگر از رانندگان که در خط مرکز شهر مشغول فعالیت است درباره مشکلاتش می گوید:کرایه این خط 2300 تومان است. علاوه بر اینکه عده زیادی از مسافران از این ناراحت هستند که کرایه گران است، مسئله «پول خرد» هم ماجرای دیگری دارد. معمولاً مسافران 2500 تومان کرایه می دهند و انتظار دارند که من 200 تومان را به آن برگردانم. اما
همیشه این پول خرد مقدور نیست. وقتی به آنها می گویم پول خرد ندارم با اوقات تلخی در تاکسی را می کویند. همین لجبازی مسافان باعث می شود خسارت تعمیر «در تاکسی» چندین برابر شود.
وی ادامه داد:برخی از مردم پول خرد (صدتومانی و دویست تومانی) را به ما می فروشند و ما ناچار هستیم که این پول های خرد را خریداری کنیم تا بتوانیم ما بقی پول مسافران را پس بدهیم. متأسفانه مسافران به نگاه تحقیر آمیز به ما نگاه می کنند. حتی راضی نیستند کیف پول خود را باز کنند و ببینند پول خرد دارند یا نه!اکثرشان 10هزارتومانی می دهند.

داستان گران‌ شدن کرایه تاکسی‌ها هم که ماجرای دیگری است. در حالی که رانندگان تاکسی از این میزان افزایش ناچیز خوشحال هستند که مردم احساس نارضایتی و گلایه مندی دارند. البته نا گفته نماند که گران شدن کرایه ها را حق مسلم رانندگان می دانند.

یک راننده تاکسی در این باره می‌گوید: اعتراض هرساله نسبت به افزایش نرخ کرایه تاکسی‌ها به عادتی بین مردم تبدیل شده و گریزی از آن نیست.
وی می گوید: برای اکثر مردم بحث در خصوص افزایش کرایه‌های تاکسی‌ها شروعی برای اظهار نظردر مورد دیگر مسائل و اتفاقاتی است که در جامعه می‌افتد و مردم از آن‌ها ناراضی‌اند. مسافران چانه‌شان را با اعتراض به افزایش چند درصدی کرایه‌های تاکسی گرم می‌کنند و اغلب تا آخر مسیر در ارتباط با مسائل ریز و درشتی که در بسیاری از موارد اطلاعات چندانی راجع به آن ندارند صحبت می‌کنند. در این میان رانندگان تاکسی ناچارند بدخلقی‌ها، رفتارهای ناشایست، درگیری‌های لفظی مسافران را تحمل کنند تا جریان گران شدن کرایه‌ها عادی شود.

انتهای پیام/

لینک اصلی خبر

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)