زبان فارسی در انزوا قرار گرفته

0
(0)

به گزارش ایسنا، این پژوهشگر زبان و ادب فارسی در نشست «هویت، فرهنگ و زبان» که امروز توسط پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات به‌ صورت مجازی برگزار شد، در سخنان خود با عنوان «آسیب‌شناسی آموزش زبان فارسی در خدمت گسترش فرهنگ ایرانی» بیان کرد: زبان فارسی در طی اعصار توانسته ارتباط خود را با نسل‌های مختلف برقرار کند.

او همچنین گفت: ما گنجینه‌ای داریم از آثار منظوم و منثور. ادبیات ما بسیار برای جهانیان جذاب است. متاسفانه، علی‌رغم اینکه ادبیاتی غنی داریم و شاعران ما همه‌جا شناخته‌شده هستند، باز هم زبان فارسی در انزوا قرار گرفته است. چه عاملی باعث شده ما نتوانیم زبان فارسی را گسترش و آموزش دهیم؟

منصوری‌فر ادامه داد: آسیب‌شناسی این زمینه باعث می‌شود نواقص را برطرف کنیم. زبان‌آموز علاوه‌ بر یادگیری لغت، تقویت قابلیت‌ها و … با فرهنگ ما هم آشنا می‌شود و زبان ابزار ماست. مواردی همواره باید اهمیت داده می‌شده که مورد توجه نبوده است. اولین مورد، تعیین جامعۀ مخاطبانی است که علاقه‌مند به یادگیری زبان فارسی هستند. اما ما جامعۀ مخاطبان‌مان را در نظر نگرفتیم و در کتاب‌های آموزشی به آنها اهمیت داده نشده و در نظر گرفته نشده است.

این پژوهشگر همچنین گفت: دومین عامل، بررسی میزان موفقیت کتاب‌های آموزشی در این زمینه است. روش‌های آموزشی زبان‌های دیگر بهتر عمل کرده‌اند. البته نباید تقلید صرف از آنها باشد. همچنین باید به استفاده از نرم‌افزارها و تکنولوژی نیز توجه شود. نکتۀ دیگر آن است که تبلیغات نداریم و در این زمینه ضعیف عمل کرده‌ایم. همچنین حمایت از آثار هنری و ادبی و معرفی آنها به جهانیان به‌قدر کافی نبوده است.

او در بیان عوامل دیگر به لزوم پرورش مدرسان خلاق برای آموزش زبان فارسی پرداخت و همچنین از اهمیت فضای مجازی در آموزش زبان فارسی گفت. 

جواد رنجبر درخشی‌لر (شاهنامه‌پژوه)، میثم مهدیار (جامعه‌شناس) و فرهاد قربان‌زاده (فرهنگ‌نویس و ویراستار) دیگر سخنرانان این برنامه بودند. 

انتهای پیام



منبع

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)