راه‌های توسعه روابط تجاری ایران و پاکستان چیست؟

0
(0)



به گزارش ایسنا، در این دیدار که در اتاق بازرگانی تهران برگزار شد، مسائل مهمی چون ناآشنایی مردم و فعالان اقتصادی دو کشور با توانمندی‌های تولیدی و کالاها و خدمات طرفین، وجود برخی انحصارهای ارتباطی و تجاری، کاهش رفت‌وآمد هیات‌های تجاری به دلیل کرونا، ضرورت توسعه همکاری‌ها در برپایی نمایشگاه‌ها و توجه بیشتر به گذرگاه‌های مرزی مطرح و مورد بررسی قرار گرفت.

نوریان با اشاره به حجم مراودات تجاری ایران و پاکستان گفت: تجارت غیررسمی بین دو کشور حجم زیادی دارد و هم‌چنین بسیاری از محصولات ایرانی در بازار پاکستان به ریال مبادله می‌شود. علاوه بر این تجارت از طریق کشور ثالث و حتی قاچاق کالا نیز جریان دارد و از این رو برآورد می‌شود که آمار واقعی تجارت بین دو کشور بسیار بالاتر از آمار رسمی باشد.

سرکنسول ایران در کراچی افزود: مدت‌هاست که بحث تهاتر برای توسعه مراودات تجاری بین دو کشور مطرح است و در این مورد تفاهم‌نامه‌ای هم بین اتاق بازرگانی زاهدان و اتاق کویته به امضا رسیده اما هنوز در مقام اجرا اتفاق خاصی رخ نداده و به نظر می‌رسد باید تمرکز و تلاش بیشتری روی این مساله صورت بگیرد.

او هم‌چنین تمرکز و انحصار را یکی از مشکلات پیش روی توسعه تجارت دو کشور خواند و تاکید کرد که حضور فعال اتاق تهران و اتاق ایران می‌تواند تجارت را از تمرکز در بخش‌های مرزی توسعه دهد و موجب رونق بیشتر مراودات رسمی دو کشور شود.

حسن نوریان افزود: ناآشنایی مردم و فعالان اقتصادی دو کشور نسبت به توانمندی‌های یکدیگر نیز عامل مهمی در پایین ماندن سطح تجارت ایران و پاکستان است. به طور موثق می‌دانیم که مثلا پارچه‌های با کیفیت پاکستان در بازار ایران به نام پارچه ترک فروش می‌رود و مردم هم از کیفیت آن بسیار راضی هستند، اما واردکنندگان از این که بگویند این پارچه تولید پاکستان است ابا دارند.

سرکنسول ایران در کراچی با اشاره به برگزاری یک نمایشگاه در هفته نخست دی ماه سال جاری در کراچی پاکستان از اتاق‌های بازرگانی خواست تا تمهیدات لازم برای حضور حداکثری شرکت‌های ایرانی را به کار گیرند. او در پایان سخنانش با اشاره به فعال بودن گذرگاه مرزی ریمدان که در نزدیکی چابهار قرار دارد و مسیر مستقیمی هم به کراچی دارد گفت: پاکستانی‌ها درخواست دارند که کنوانسیون تیر در این گذرگاه نیز به رسمیت شناخته شود تا امورات تجاری از آن قابل انجام باشد.

بر اساس گزارش سایت اتاق تهران، رئیس اتاق بازرگانی تهران نیز در این دیدار با اشاره به سفر هیات تجاری اتاق تهران در زمستان ۱۳۹۸ و قبل از شیوع کرونا عنوان کرد که اتاق تهران آمادگی کامل برای پذیرش هیات‌های تجاری اتاق‌های بازرگانی پاکستان از جمله کراچی دارد. مسعود خوانساری هم‌چنین تاکید کرد که مساله توسعه تهاتر بین دو کشور را از طریق اتاق ایران پیگیری خواهد کرد.

او هم‌چنین با اشاره به برگزاری وبینارهای متعدد در اتاق تهران با نهادهای بخش خصوصی هند، تاکید کرد که این روش برای بهبود شناخت و آگاهی فعالان اقتصادی دو طرف در مورد پاکستان هم قابلیت اجرا دارد و اتاق تهران آماده است که وبینارهایی با اتاق‌های بازرگانی پاکستان و فعالان اقتصادی ترتیب دهد.

مسعود خوانساری عنوان کرد که مساله حضور اتاق تهران و ایران و شرکت‌های بخش خصوصی در نمایشگاه کراچی پیگیری می‌شود. هم‌چنین از اتاق بازرگانی کراچی برای ارسال هیات تجاری به تهران دعوت رسمی به عمل خواهد آمد.

انتهای پیام



منبع

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)