بحران جنگ در اوکراین سه بعدی است!؟

0
(0)



به گزارش ایسنا، اقتصاددان ارشد در برنامه جهانی غذا اظهار کردند: شبکه جهانی علیه بحران‌های غذایی هشدار داد که انتظار می‌رود مشکل گرسنگی در سال جاری بسیار بدتر خواهد شد.

در حالی که جنگ اوکراین برداشت محصول و صادرات یکی از بزرگ‌ترین تامین‌کنندگان غلات و روغن نباتی جهان را مختل کرده است، قیمت جهانی موادغذایی نیز به رکورد بالایی رسیده است.

پیش از این اعلام شده بود که حدود ۱۹۳ میلیون نفر در ۵۳ کشور یا منطقه در سال ۲۰۲۱ از ناامنی غذایی حاد رنج می‌بردند، به این معنی که کمبود وعده‌های غذایی آنها تهدیدی فوری برای زندگی یا معیشت آنها محسوب می‌شود. این در حالی است که در سال گذشته ۱۵۵ میلیون در ۵۵ کشور بوده است و یک رکورد در ۶ سال پس از شروع گزارش است.

در گزارشی اعلام شد که درگیری‌ها بحران‌ را در کشورهایی مانند اتیوپی و افغانستان تشدید کرده است و شوک‌های اقتصادی ناشی از همه‌گیری کووید-۱۹ دسترسی به غذا را در تقریبا ۲۲ کشور محدود کرده است. آب‌وهوای شدید مانند خشکسالی در ماداگاسکار، نیز این مشکل را تشدید می‌کند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، قیمت جهانی موادغذایی از اواسط سال ۲۰۲۰ حدود ۷۵ درصد افزایش یافته است و این سطوح در سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۱ مشاهده شد و به بحران‌های جهانی غذا کمک کرد و فشار بر دولت‌ها را افزایش داد.

بر اساس این گزارش، جنگ «عواقب شدید» بر امنیت غذایی جهانی خواهد داشت زیرا میلیون‌ها اوکراینی آواره شده‌اند و بسیاری از کشورهای وابسته به واردات نمی‌توانند محصولات اصلی یا کودهای شیمیایی را از اوکراین و روسیه دریافت کنند. همچنین مانع از بهبود اقتصاد جهانی از همه‌گیری می‌شود.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل‌متحد در این گزارش گفت: «جنگ در اوکراین یک بحران سه بعدی غذا، انرژی و مالی با تاثیرات مخرب بر آسیب‌پذیرترین افراد، کشورها و اقتصادهای جهان است.

انتهای پیام



منبع

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)