اپیدمی بیماری گال در مازندران گزارش نشده است

0
(0)



ایسنا/مازندران معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در خصوص شیوع اپیدمی بیماری «گال» در استان، گفت: هیچ‌گونه شیوعی در ارتباط با بیماری گال در استان گزارش نشده است.

بیماری گال یا جرب (Scabies Disease) یک بیماری پوستی مسری همراه با خارش شدید است، که این خارش، جوش‌های ریز قرمزرنگی را در پوست ایجاد می‌کند. این بیماری از هجوم یک انگل به نام انگل گال به بدن ایجاد می‌شود. بیشتر علایم بیماری گال به دلیل پاسخ ایمنی بدن ما به این کرم، بزاق کرم، تخم و مدفوع کرم گال است. متوسط تعداد انگل گال در یک فرد مبتلا به این بیماری ۱۲ تا است. در حالی‌که در مناطق محروم کودکان مبتلا بالغ بر ۱۰۰ کرم دارند.

عباس علیپور در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به شیوع اپیدمی بیماری «گال» در مازندران، گفت: به صورت روتین گزارشاتی درباره مراجعات با علائم بیماری گال اعلام شده اما این بیماری به اپیدمی نرسیده است.

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی نیز با اشاره به نشانه‌ها و علایم بیماری گال، اظهار کرد: خارش پوست، مخصوصا در شب‌ها بیشتر بوده و خارش شایع‌ترین علامت این بیماری است. خارش می‌تواند آنقدر شدید باشد که فرد را در تمام شب بیدار نگه دارد.

 این مسئول افزود: جوش‌ها، دانه‌ها و راش‌های پوستی نیز از دیگر علائم بوده به طوری‌که بسیاری از بیماران، راش‌های پوستی را نشان می‌دهند. علیپور با اعلام اینکه این جوش‌ها معمولا خط‌ها و راه‌هایی را روی پوست فرد ایجاد می‌کند، تصریح کرد: این خطوط ممکن است به شکل کهیر، گزیدگی‌های کوچک، گره‌های زیر پوستی، سفت و یا کورک باشند.

این مسئول بر رعایت نکات بهداشت فردی تاکید کرد و افزود: برخی افراد فلسی شدن پوست، پوسته شدن و وضعیتی مشابه اگزما را دارند.

بیماری گال یا جرب (Scabies Disease) یک بیماری پوستی مسری همراه با خارش شدید است، که این خارش، جوش‌های ریز قرمزرنگی را در پوست ایجاد می‌کند.

این بیماری از هجوم یک انگل به نام انگل گال به بدن ایجاد می‌شود. بیشتر علایم بیماری گال به دلیل پاسخ ایمنی بدن ما به این کرم، بزاق کرم، تخم و مدفوع کرم گال است.

متوسط تعداد انگل گال در یک فرد مبتلا به این بیماری ۱۲ تا است. در حالی‌که در مناطق محروم کودکان مبتلا بالغ بر ۱۰۰ کرم دارند.

 فرهنگ بابامحمودی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه گال یک بیماری انگلی پوستی توأم با خارش است، گفت: این بیماری توسط بندپایی متعلق به شاخه عنکبوتیان و رده کنه‌ها از خانواده‌ای با نام علمی سارکوپیده با نام علمی سارکوپتس اسکابئی (واریته هومانیس) در انسان ایجاد می‌شود که به مایت‌های عامل گال انسانی نامگذاری شده‌اند که در تمام دنیا به خصوص در نواحی گرم و مرطوب شایع است.

 وی افزود: انگل مولد بیماری گال، بعد از ورود به بدن فرد، در پوست زندگی می‌کند و زیر پوست برای خود سوراخ‌ها و کانال‌های زیرزمینی را ایجاد می‌کند. این انگل، حشره بسیار کوچکی است که   Sarcoptes scabiei  نام دارد.

 متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری، گفت: خارش شدید و بی‌امان یک علامت غالب از بیماری پوستی گال است. عامل گال می‌تواند در همه سنین با همه نوع درآمد و سطح اجتماعی تاثیر بگذارد. حتی افرادی که خود را بسیار تمیز نگه می‌دارند ممکن است به این بیماری مبتلا شوند.

این پزشک متخصص افزود: آلودگی گال بسیار معمول و در سراسر جهان رخ می‌دهد. برآورد شده است که در سراسر جهان، در حدود ۳۰۰ میلیون مورد وجود داشته باشد.

  بابامحمودی درباره شیوه انتقال این بیماری، گفت: مکان‌هایی که انگل گال بیشتر وارد می‌شود در فضاهای بین انگشتان دست، مچ دست، آرنج، زیر بغل، خط کمربند، پا و غیره است.

وی با اشاره به اینکه این بیماری پوستی در سالمندان بیشتر در پشت آنها رخ می‌دهد، اما در نوزادان و کودکان کوچک، دانه‌ها معمولا در کف دست‌ها و پاها قرار دارد، اظهار کرد: خارش پوست و خاراندن شدید آن می‌تواند به زخم و جراحت پوست منجر شود. عفونت عارضه شایع این زخم‌های پوستی است.

 متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری، گفت: تمامی لباس‌ها  و مخصوصا لباسهای زیر، حوله‌ها و لوازم خواب که استفاده شده است باید قبل از درمان با استفاده از آب گرم و صابون شسته شود و با حرارت زیاد خشک شود.

 بابامحمودی افزود: از تماس نزدیک با بیماران مبتلا به گال اجتناب کنید تماس با فرد آلوده یا وسایل آلوده شانس ابتلا را بسیار زیاد می‌کند. 

انتهای پیام



منبع

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)