چه کسانی فارسی یاد می‌گیرند؟

0
(0)

چه کسانی فارسی یاد می‌گیرند؟ چه کسانی فارسی یاد می‌گیرند؟

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ دوره تربیت مدرس زبان فارسی ویژه مدرسان ایرانی خارج از کشور با تدریس رضامراد صحرایی و افسانه غریبی توسط بنیاد سعدی برگزار شد. این دوره آموزشی ۲۰ ساعته برای حدود ۱۰ نفر از مدرسان ایرانی زبان فارسی خارج از کشور، طی روزهای چهارم تا ۱۰ بهمن‌ماه تشکیل شد.

رضامراد صحرایی، معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی و از مدرسان این دوره در ابتدا شرح مختصری از وضعیت آموزش زبان فارسی در جهان و انگیزه­‌های فارسی‌آموزان برای یادگیری این زبان برای حاضران توضیح داد.

او با بیان این‌که حداقل ۱۱ گروه فارسی‌آموز بر اساس علت­‌های مختلف در بنیاد سعدی شناسایی شده است، گفت: توجه داشته باشید که برای فارسی‌آموز خارجی تنها خود ادبیات فارسی مهم نیست بلکه آن‌ها از یادگیری این زبان اهداف مختلفی را دنبال می‌کنند. یک گروه از این فارسی‌آموزان ایرانیان خارج از کشور هستند. تعداد این ایرانیان پنج میلیون نفر است که به برنامه‌ریزی درست و متناسب برای یادگیری زبان فارسی نیاز دارند.

57630641

صحرایی ادامه داد: گروه دوم فارسی‌آموزانی هستند که با نیت اقتصادی این زبان را فرامی‌گیرند که بیشترین تعداد افراد در کشورهای چین و کره جنوبی هستند. دلیل آن نیز ارتباط ایران با چین است. متاسفانه تا کنون اقدام جدی برای آموزش زبان فارسی تجاری به چینی‌ها پیش از تاسیس بنیاد سعدی صورت نگرفته بود و به طور کلی از مزایای فرهنگی حضور سفیر در بسیاری کشورها بی‌بهره بودیم.

معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی همچنین گفت: یادگیری فارسی با اهداف مذهبی نیز طیف وسیعی از فارسی‌آموزان را پس از فارسی با انگیزه‌های اقتصادی در برمی گیرد زیرا فارسی زبان دوم اسلام محسوب می‌شود. فارسی با اهداف سیاسی و زورنالیستی از جمله اهداف دیگر بخشی از فارسی‌آموزان است. این طیف نیز بسیار مهم هستند چرا که تصویری که از ایران در سایر رسانه‌ها نشان داده می‌شود بسیار غیرواقعی است.

صحرایی گردشگران درمانی را بخش دیگری از فارسی‌آموزان عنوان کرد و توضیح داد: با توجه به پیشرفت‌های علم پزشکی در کشورمان و هزینه‌ای بسیار مناسب آن برای خارجی‌ها، بسیاری از افراد از کشورهای دیگر با اهداف درمانی به ایران می‌آیند که حداقل سه ماه در ایران هستند. باید برای یادگیری این افراد هم برنامه‌ریزی کرد، به‌خصوص این‌که کتاب خوبی با موضوع «فارسی در سفر» برای گردشگران به طور کلی نداریم.

وی یادگیری زبان فارسی با اهداف درک سینمای ایران و نیز با هدف تحصیل در ایران را از جمله دلایل دیگر فارسی‌آموزان در جهان عنوان کرد و گفت: در رشته‌های پزشکی و یا مهندسی تعداد زیادی دانشجوی خارجی در ایران داریم که باید مانند زبان انگلیسی، لیستی از واژگان دانشگاهی فارسی برای این طیف از افراد تدوین و آموزش داه شود.

صحرایی همچنین به یادگیری زبان فارسی در مدرسه‌های برخی از کشورها همچون آلمان و مدرسه‌های حزب‌الله لبنان اشاره کرد.

در این کارگاه ۲۰ ساعته سرفصل‌های «آموزش مشارکتی زبان خارجی»، «اصول آموزش مهارت های چهارگانه»، «فنون و تکنیک های آموزش مهارت‌های زبانی» و « روش تدریس کتاب گام اول و حروف الفبای زبان» به معلمان زبان فارسی آموزش داده شد.

کتاب «گام اول» با ۱۲ زبان واسط و مخصوص فارسی‌آموزان سطح نوآموز، توسط بنیاد سعدی تالیف شده است.

بنا بر اعلام این خبر، کارگاه‌های آموزشی تربیت مدرس بنیاد سعدی ۱۰ پودمان است که معلمان پس از گذراندن پنج پودمان اول و قبولی در امتحان آن، حائز عنوان معلم درجه دو خواهند شد. همچنین این معلمان پس از گذراندن هر ۱۰ پودمان و قبولی در امتحان پایانی آن، عنوان معلم درجه یک با توانایی تدریس دوره تربیت مدرس را کسب خواهند کرد.

57630643

لینک منبع

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)