وزیر ارشاد: تئاتر بازتاب رنج و امیدهای مردم است/ اهالی رسانه یار همیشگی فرهنگ و هنر ایران هستند

0
(0)

وزیر ارشاد: تئاتر بازتاب رنج و امیدهای مردم است/ اهالی رسانه یار همیشگی فرهنگ و هنر ایران هستند

در اختتامیه جشنواره تئاتر فجر عنوان شد

وزیر ارشاد: تئاتر بازتاب رنج و امیدهای مردم است/ اهالی رسانه یار همیشگی فرهنگ و هنر ایران هستند

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هنر نمایش و تئاتر را به عنوان هنر کهن تاریخی بشری خواند و اظهار داشت: انسان وقتی به مدنیت رسید با هنر نمایش آشنا شد. تئاتر با تمدن و مدنیت، پیوند قدیمی، تاریخی و کهن دارد از آنجا که مدنیت آغاز می شود تئاتر هم آغاز می شود : نام آوران عرصه هنرهای نمایشی شأن و ارج ویژه ای دارند.

صالحی هنر تئاتر و نمایش را به عنوان هنری که به سرمایه هنر انسانی متکی است دانست و گفت: این هنر صرفا به امکانات مادی متکی نبود بلکه هنری مردمی بود و مردمی ماند. نه دربارها آن را تسخیر کردند و نه نظام سرمایه داری مدرن تئاتر، نمایش با مردم آغاز شد، حرکت کرد و در مردم ریشه دواند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه تئاتر، هنر گفتگو است بیان کرد: تئاتر از معدود هنرهای انسانی است که انسان با انسان سخن می گوید نه انسان با خود و هنر تک گویی نیست. چون هنر دیالوگ و گفتگو است فرصت ارتباط اجتماعی پیدا می کند و از همین جا هنر تئاتر به یک هنر مؤثر اجتماعی، هنری که بازتاب درد، رنج و امیدهای مردم است تبدیل می شود همچنین هنری است که در جمع شکل می گیرد و با جامعه پیوند پیدا می کند.

وی تئاتر را در قالب های هنری متنوع نام برد و گفت: هنر نمایش یک هنر دیرین ایرانی است و از تمدن کهن چند هزار ساله برخوردار است و منیت با خط، موسیقی و نمایش آغاز می شود هنری است که در قالب های متنوع خود عرض اندام کرده است از جمله با نقالی، تعزیه خوانی، پرده خوانی و نمایش های تخت حوضی با تنوع در زبان، لهجه و فرم و هنر نمایش ایرانی در دوره مدرن و معاصر گام به گام به پیش آمده از مشروطه تا انقلاب اسلامی اتفاقات بزرگی را پشت سر گذاشت.

صالحی با بیان اینکه امروز هنر نمایش ایران با چند ویژگی شناخته می شود توضیح داد: این هنر که گام هایی به پیش رانده است و با توجه به موقعیت هایی که تاکنون دریافته است از یک سو اصحاب نمایش ایران در زمان کنونی به داشته های سنتی خود بیشتر واقف شده اند و گذشته کهن نمایش ایرانی را هم در ابعاد نظری و مهارتی بیشتر می شناسند.

وی یادآور شد هنرمندان هنرهای نمایشی ایرانی به گذشته تاریخی خود افتخار می کنند افزود: هنرمندان هنرهای نمایشی ایرانی می دانند که بروی چه گنجینه ی هزاران ساله ای از نمایش ایرانی ایستاده اند به این گذشته تاریخی خود افتخار می کنند و هم پای با آن قدرت و توان ارتباط با هنر معاصر زمانه خویش را بیش از گذشته پیدا کرده اند.

وزیر ارشاد ادامه داد: این 2 بال حرکت نمایشی روز به روز پر توان و پر حرکت تر دیده می شود و این امتیازی برای هنر نمایش ایرانی است، در این هنر نمایشی ایرانی که امروز در دهه ی چهارم روزگار است و بیش از گذشته ایرانی شده است.

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه هنر نمایش امروز در تهران متمرکز نیست گفت: در استان ها و شهرهای ایران تجلی از گستره هنر نمایشی ایران را می توان دید و بر توان استعداد ملی ما در تئاتر روز به روز افزوده می شود همچنین تئاتر ما روز به روز خصوصی تر و از اتکا به فضا و حمایت های دولتی فاصله بیشتری می گیرد و این می تواند مزیت های بیشتری را برای آینده زنده کند هنر نمایش ایرانی را امروز می توان با این معیارهای دیگر توصیف کرد.

سید عباس صالحی جشنواره فجر را فرصتی برای اتفاقاتی که نسل های متوالی کنار هم قرار می گیرند خواند و گفت: در جشنواره فجر استعدادهای نو باز شناخته می شوند، فضای ملی ایرانی بیش از گذشته در کنار هم قرار می گیرد و اتفاقاتی بهتر و بیشتر می ابیفتد.

وی در پایان سخنان خود از همه افرادی که در این اتفاق بزرگ سهیم بوده اند همچنین از معاونان هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیر کل هنرهای نمایشی، دبیر و هیئت داوران این جشنواره و از اهالی رسانه که مثل همیشه یار فرهنگ و هنر ایران هستند به طور تشکر ویژه تشکر کرد.

خبرنگار: سها راستاد

لینک منبع

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)