وزارت بهداشت دنبال راه‌اندازی دانشگاه‌های علوم پزشکی اجتماعی است

0
(0)



ایسنا/خراسان رضوی معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: وزارت بهداشت دنبال ایجاد دانشگاه‌های علوم پزشکی اجتماعی است تا ضمن رصد نیازهای جامعه در مسیر رفع آن نیز باشد.

یونس پناهی  امروز در گردهمایی سفرا و دیپلمات‌های کشورهای آسیایی و اروپایی که با حضور مسئولان اکو، یونسکو، یونیسف، سازمان بهداشت جهانی و چند نهاد بین‌المللی دیگر در تالار شهید سلیمانی مجتمع شهدای سلامت مشهد برگزار شد، اظهار کرد: تحقیقات کشور ما از نظر مرجعیت علمی و ارجاع از سال ۲۰۱۰ در منطقه رتبه اول و در جهان رتبه ۱۶ را دارد که جایگاه قبولی است.

وی با بیان اینکه در گذشته تحقیقات در جمهوری اسلامی ایران بر اساس نیازهای کشور و متناسب با دانشگاه‌های نسل یک و ۲ انجام می‌شد، افزود: در حال حاضر کشور در حوزه تحقیقات با توجه به دانشگاه‌های نسل سوم علاوه بر تولید دانش و تحقیقات دنبال تامین نیازهای اجتماعی بخش سلامت نیز هست.  

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت تصریح کرد: در اجرای طرح‌های پژوهشی و تحقیقاتی، پاسخگویی، حل مساله و نیازمحوری مورد توجه قرار می گیرد؛ بر این اساس هر پژوهشی در حوزه سلامت باید کاربر داشته باشد.

 پناهی با بیان اینکه کشور در کنترل بیماری کرونا جایگاه خوبی در سطح جهان دارد، گفت: در دوران همه‌گیری ویروس کرونا ۶ نوع واکسن با پلتفرم‌های مختلف توسط دانشمندان کشورمان به مرحله تولید رسید. کرونا نشان داد کشورهای مختلف باید در حوزه سلامت با یکدیگر همکاری داشته باشند و در این زمینه لازم است شبکه‌های تحقیقاتی با همکاری کشورهای مختلف ایجاد شود.

وی ادامه داد: اگر همکاری‌ها در زمینه پیشگیری از ویروس کرونا وجود نداشته باشد، کشورها همچنان درگیر این بیماری خواهند بود؛ بنابراین تمام کشورها باید در حوزه تحقیقات از ظرفیت یکدیگر استفاده کنند و با هم همکاری و تعامل لازم را داشته باشند تا بتوان ویروس کرونا را مهار کرد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت تاکید کرد: بیماری کرونا نشان داد که تحقیقات در زمینه سلامت باید جامعه‌نگر باشد و کشورهای مختلف بتوانند از ظرفیت یکدیگر استفاده کنند. خوشبختانه کشور ایران در زمینه آموزش و تحقیقات ظرفیت همکاری با سایر کشورها را داشته و آمادگی کامل برای همکاری با کشورهای مختلف را نیز دارد.

پناهی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی مشهد یکی از بزرگترین و توانمندترین دانشگاه‌های علوم پزشکی در بخش کشور است و همواره در سیاست‌گذاری‌های کلان کشور از ظرفیت این دانشگاه به طور متعدد استفاده می‌شود، گفت: ارتباطی که با این دانشگاه از سوی سفیران کشورهای مختلف ایجاد شده، بسیار موثر و مهم خواهد بود. در وزارت بهداشت نیز از همه ظرفیت‌های کشور برای توسعه ارتباطات بین‌المللی در زمینه‌های آموزش، درمان و تحقیقات استفاده خواهد شد.

وی با اشاره به فعالیت‌های موسسه تحقیقاتی نیماد در کشور اظهار کرد: در این موسسه شرایط اجرای طرح‌های تحقیقاتی مشترک با سایر کشورهای علاقه‌مند و پژوهشگران و صاحب‌نظران فراهم شده است. خوشبختانه دانشگاه علوم پزشکی مشهد به شکل مناسبی از این ظرفیت استفاده می‌کند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت افزود: استفاده از روش‌های نوین مانند سل‌تراپی، پزشکی بازساختی و داروهای نوترکیب مواردی است که آینده درمان را به خود اختصاص خواهند داد و کشورمان آمادگی اجرای طرح‌های تحقیقاتی مشترک با سایر کشورها را دارد.

 محمدعلی کیانی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این همایش اظهار کرد: ارتباط میان کشورها در حوزه علمی و فناوری از جمله نیازهای امروز کشورهاست.

وی افزود: کرونا به گسترش دیپلماسی میان کشورها برای حل مسائل بسیار کمک کرد و نشان داد در مدیریت بیماری، درمان، تشخیص، پیشگیری و واکسن  کشورها می توانند با یکدیگر همکاری داشته باشند چرا که این دیپلماسی علمی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد توضیح داد: همکاری کشورها برای غلبه بر این بیماری جهانی بیانگر ظرفیت همکاری‌های میان کشورهاست و دانشگاه علوم پزشکی مشهد با جایگاه علمی و ظرفیت‌های فراوان در حوزه پژوهشی در زمینه فعالیت‌های مشترک با سایر دانشگاه‌ها و کشورها اقدامات خوبی انجام داده و همچنان آماده توسعه این همکاری‌هاست.

انتهای پیام



منبع

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)