«نیلی» به سرزمین کاسپین می‌رود/ ادامه ایران‌گردی یک گربه

0
(0)

در گفتگو با مهر عنوان شد؛مهدی رجبی

مهدی رجبی نویسنده مجموعه کتاب کودکانه «نامه‌های نیلی» در گفتگو با خبرنگار مهر از انتشار جلد چهارم این مجموعه خبر داد و افزود: من در حال نگارش «نیلی در سرزمین کاسپین» هستم که در این جلد، نیلی به استان‌های گیلان، مازندران و گلستان می‌رود و بچه‌ها را با فرهنگ و آداب و رسوم مردم سواحل خزر آشنا می‌کند.

به گفته این نویسنده کودک و نوجوان، «نیلی» یک گربه ایرانی است به نقاط مختلف کشور سفر می‌کند و از بناهای تاریخی و غذاها و آداب و رسوم مردم می‌گوید. او تأکید دارد: البته در این مجموعه تنها یک سری اطلاعات خشک و دائره‌المعارفی به بچه‌ها داده نشده. بلکه کودکان را در قالب داستان که شیوه جذاب و اثرگذاری است با نواحی مختلف ایران آشنا کرده‌ایم.

تاکنون سه جلد از این مجموعه منتشر شده است. «نیلی در شهرسوخته»، عنوان یکی از کتاب‌های این مجموعه است که بچه‌ها را با استان سیستان و بلوچستان و شهر سوخته و نخستین نقاشی متحرک و اولین جراحی مغز آشنا می‌کند.

پس از آن، داستان‌های «نیلی در سرزمین زعفران» روایت می‌شود؛ بچه‌ها با خواندن این کتاب خراسان را می‌شناسند. به توس و نیشابور می‌روند و با فردوسی و خیام و عطار آشنا می‌شوند. چای زعفرانی می‌خورند و مشتی نخود و کشمش در جیب خود می‌ریزند و روانه کرمان و یزد می‌شوند.

«نیلی در قلعه گنج» هم درباره یزد و کرمان است و بچه‌ها را با کویر و شهرهای کویری آشنا می‌کند. مهدی رجبی در این کتاب، داستان مسجد جامع یزد و ارگ بم را روایت کرده است. او در قالب داستان، بچه‌ها را با خود به شهر قصه‌ها برده و در قالب قصه و داستان، بچه‌ها را با افسانه‌های هر شهر، غذاها و لباس‌های محلی و موسیقی و دیدنی‌هایش آشنا کرده است.

«نیلی در سرزمین کاسپین» تازه‌ترین جلد از این مجموعه است که بچه‌ها را با حاشیه دریای خزر آشنا می‌کند و سفرهای نیلی همچنان ادامه دارد. او به همدان و بوشهر و خوزستان و فارس و قم و اصفهان هم سفر خواه کرد و برای صاحبش «سورنا» نامه می‌نویسد.

این مجموعه کتاب کودکانه به قلم مهدی جعفری را انتشارات زعفران منتشر می‌کند.

لینک اصلی خبر

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)