منتظر امضای توافق‌نامه ایران و اوراسیا هستیم/ همکاری در حوزه‌های خودرو، نفت، حمل‌ونقل و صنعت

0
(0)

منتظر امضای توافق‌نامه ایران و اوراسیا هستیم/ همکاری در حوزه‌های خودرو، نفت، حمل‌ونقل و صنعتخبرگزاری فارس: منتظر امضای توافق‌نامه ایران و اوراسیا هستیم/ همکاری در حوزه‌های خودرو، نفت، حمل‌ونقل و صنعت

وزیر صنایع بلاروس با تاکید بر همکاری با ایران در حوزه‌های خودرو، نفت، حمل‌ونقل و صنعت گفت: منتظر امضای توافقنامه ایران و اوراسیا هستیم.

به گزارش خبرنگار بازرگانی خبرگزاری فارس، ویتالی میخایلوویچ ووک وزیر صنایع بلاروس امروز در حاشیه چهاردهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی با جمهوری بلاروس در جمع خبرنگاران گفت: این اجلاس گام مهمی در سطوح اقتصادی و بازرگانی دو کشور است و مسئولیت بزرگی را بر عهده شرکت کنندگان این اجلاس می‌گذارد.

وی افزود:ما منتظریم سال 2018 موافقت نامه بین ایران و اوراسیا انجام شود و این سند به امضا برسد.

ووک با بیان اینکه سال 2017 گام جدی در رابطه با توسعه همکاری ها با ایران برداشته شد، بیان داشت: همچنین گروه مشترک کاری مربوط به همکاری نفتی را ادامه دادیم.

وزیر صنایع بلاروس اظهار داشت: اولین اجلاس گروه کاری را در رابطه با خودرو و حمل و نقل بین المللی خودرویی و صنعتی را برگزار کرده‌ایم و همکاران ما روی نقشه راه مبادلات تجاری ایران بلاروس کار کرده اند و این نقشه راه برای سال 2018 تا 2020 طراحی شده است.

وی همچنین در خصوص برقراری خط هوایی مستقیم بین ایران و بلاروس اظهار داشت: نماینده ویژه از سوی دو کشور برای این منظور تعیین می‌شود تا خطوط هوایی دو کشور و شرکت های هواپیمایی اعلام کنند که چه اقدامی را می توان برای برقراری پروازهای مستقیم انجام داد.

ووک وزیر صنایع بلاروس با بیان اینکه تجارت ایران و بلاروس در سال‌های اخیر توسعه یافته است، گفت: قصد داریم حجم مراودات تجاری بین دو کشور را تا 500 میلیون دلار افزایش دهیم.

وی افزود: متاسفانه مشکلاتی که در سر راه توسعه روابط وجود دارد نه تنها بر سر راه تجار ایرانی است بلکه طرف های بلاروس هم درگیر این مسایل هستند.

وزیر صنایع بلاروس گفت: ما بسیار مایل هسستیم که در صنعت ماشین‌سازی و مونتاژ و خرید و فروش ماشین آلات با ایران همکاری داشته باشیم.

*

همچنین، ریباک رئیس بخش آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین وزارت امور خارجه بلاروس گفت: کمتر از دو ماه دیگر ما شاهد برگزاری بیست و پنجمین سال روابط دیپلماتیک میان دو کشور ایران و بلاروس خواهیم بود و در عمل می‌خواهم تاکید کنم، در طول این زمان روی ما فشارهای فزاینده می آورند، مخصوصا در طول تحریم‌های ناعادلانه، اما ما با شما ایستادگی را نشادن داده و استقلال را حفظ کردیم و در این تاریخ به نتایج مطلوبی از جمله در چارچوب کمیسیون مشترک رسیدیم.

* حجم مبادلات ایران و بلاروس به ۱۵۵ میلیون دلار رسید

وی با اشاره به اینکه تاکنون 13 اجلاس کمیسیون مشترک برگزار شده است، بیان داشت: امروز شاهد چهاردهمین اجلاس کمیسیون مشترک هستیم و در نتیجه این تلاش ها امروز شاهد هستیم که طی 11 ماهه سال 2017 شاهد افزایش حجم مبادلات بازرگانی بالای 140 میلیون دلار و همچنین حجم مبادلات خدمات به بیش از 15 میلیون دلار رسیده است که این حجم مبادلات بازرگانی یعنی 155 میلیون دلار یک رکورد محسوب می‌شود.
ریباک با بیان اینکه ما می دانیم انتظارات رئیس جمهور بلارس و ایران از توسعه حجم مبادلات چیز دیگری است، گفت: سوال این است که آیا می توان این حجم از مبادلات بازرگاین را در ظرف چند سال آینده را چند برابر کرد که باید بگویم جواب واضح است. البته در این زمینه هم افراد خوشبین و هم افراد غیر خوشبین وجود دارد.

وی اظهار داشت: جواب خیلی واضح است که اگر ما به یاد بیاوریم که در تاریخ ایجاد روابط سیاسی حجم مبادلات بازرگانی ایران و بلاروس کمتر از 100 هزار دلار بوده و الان به رقم 155 میلیون دلار رسیده‌ایم باید بگوییم که بله می‌توان حجم روابط ایران و بلاروس را افزایش داد، زیرا خواستن توانستن است.

رئیس بخش آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین وزارت امورخارجه اظهار : اما برای این کار چه چیزی الزامی است؟ ما نیاز به قدم های متقابل ، هماهنگ شده و سنجیده داریم و در همکاری‌های باید مانند یک خیابان دو طرفه باشیم و به خدای متعال و قدرت خودمان اعتقاد داشته باشیم و به این جمله که از ما حرکت از خدا برکت اعتقاد داشته باشیم.

انتهای پیام/

لینک اصلی خبر

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)