روابط ایران و چین نه‌تنها به نفع هر دو کشور، بلکه به نفع منطقه و جهان است

0
(0)


به گزارش ایسنا، سعید خطیب زاده در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرگزاری شینهوا درباره روابط تهران و پکن تصریح کرد: ایران و چین هم‌اکنون با افق جدید همکاری روبرو هستند.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر نزدیکی جغرافیایی میان ایران و چین، این تاریخ، فرهنگ، سیاست و روابط مردم با مردم است که دو کشور را که از زمان‌های قدیم از طریق جاده ابریشم به هم وصل بودند، به یکدیگر متصل می‌کند.

خطیب‌زاده ادامه داد: به ویژه، برقراری مشارکت راهبردی جامع میان ایران و چین در ژانویه ۲۰۱۶، یک لحظه بسیار مهم و نقطه عطفی در ایجاد ستون‌های جدید برای روابط دوجانبه بوده است.

به گزارش شینهوا، ایران و چین در جریان سفر وانگ یی عضو شورای دولتی و وزیر امور خارجه چین به تهران (در فروردین ماه سال‌ جاری) همزمان با بزرگداشت پنجاهمین سالگرد روابط دیپلماتیک میان دو کشور، یک برنامه همکاری جامع امضاء کردند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران همچنین اظهار داشت: زمانی‌که حسین امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه ایران اواسط ژانویه به چین سفر کرد دو طرف پس از یک گفت‌وگوی بسیار طولانی و جامع میان وزرای امور خارجه به طور مشترک اجرای طرح همکاری جامع ۲۵ ساله را آغاز کردند. با توجه به تحولات اخیر در روابط دوجانبه، دو کشور اکنون از شروع خوبی برای ورود به جزئیات بیشتر در خصوص اینکه چگونه می توانند به اجرای تفاهمات خود در زمینه ها و بخش‌های مختلف بپردازند، برخوردارند.

این دیپلمات کشورمان افزود: ایران همواره از چین در نگرانی‌های اصلی این کشور در ارتباط با سیاست چین واحد و سایر موضوعات حمایت کرده است و چین نیز همواره به ایران در زمینه‌های مختلف، از جمله مبارزه با کووید-۱۹ در این دوره بسیار سخت کمک کرده است.

وی با تاکید بر اینکه “روابط ایران و چین نه تنها به نفع هر دو کشور، بلکه به نفع منطقه و جهان است” گفت: چرا که دو کشور در حال حاضر به طور مشترک با یکجانبه‌ گرایی و سیاست تهدید و فشار مقابله می کنند که واشنگتن تلاش می‌کند به عرصه بین‌الملل دیکته کند.

خطیب زاده در ادامه درباره اهمیت روابط میان مردم دو کشور در دیپلماسی عمومی بیان کرد: تهران و پکن تصمیم گرفته‌اند که برای نزدیک کردن مردم دو کشور با یکدیگر همکاری کنند و این نیازمند درک بهتر مردم چین و ایران از یکدیگر است.

وی تصریح کرد: در همین راستا ایران تصمیم گرفته است روادید برای گردشگران چینی را لغو کند و اکنون فیلم‌های جدید چینی در ایران نمایش داده می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران همچنین به برگزاری دوره‌های زبان چینی در دانشگاه‌های ایران و دوره‌های زبان فارسی در دانشگاه‌های چین اشاره کرد و افزود: اکنون به طور مرتب تعاملات میان نهادهای دو طرف برقرار است. علاوه بر این، نمایشگاه‌های مختلفی توسط چینی ها در ایران برگزار شده است و ایران نیز قصد دارد رویدادهای مشابهی را در چین برگزار کند.

این خبر تکمیل می شود.



منبع

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)