بحران کاهش جمعیت در اروپای شرقی

0
(0)
جمعیت

روند کاهش جمعیت در اروپای شرقی بزرگترین معضل این کشورها در سالهای آینده خواهد بود.

به گزارش ایسنا از توتبای، براساس آخرین آمار رسمی سازمان ملل متحد، جمعیت بلاروس تا سال ۲۰۵۰ میلادی از رقم کنونی نزدیک به نه میلیون نفر ، به هشت میلیون نفر خواهد رسید.
اوکراین که هم اکنون ۴۴ میلیون نفر جمعیت دارد تا سال ۲۰۳۰میلادی سه میلیون نفر از جمعیت خود را از دست می دهد و در سال ۲۰۵۰ میلادی جمعیت این کشور به کمتر ۳۶.۴ میلیون نفر خواهد رسید.
همچنین کشورهای بلغارستان، کرواسی، لتونی، لیتوانی، لهستان، مولداوی ، رومانی و صربستان بیشترین کشورهایی هستند که روند کاهش جمعیت در آنها ادامه دارد و در سال های آینده با کمبود شدید نیروی کار مواجه خواهند شد.
هر چند مقامات این کشورها بارها بر افزایش جمعیت و ایجاد طرح های تشویقی برای خانواده ها تاکید کرده اند اما روند کنونی نشان می دهد که جوانان علاقه ای به تشکیل خانواده ندارد و زوج های جوان نیز تمایلی به بچه دار شدن ندارند.
از سوی دیگر قوانین بسیار سخت اقامتی و عدم امکان اخذ تابعیت در این کشورها برای مهاجران خارجی باعث شده که روند مهاجرت در این کشورها به شدت کاهش یابد که تبعات بلندمدت آن کاهش جمعیت فعال و کاری در جامعه است.
به عقیده بسیاری از کارشناسان، داشتن مواضع ناسیونالیستی در میان رهبران شرق اروپا ، جلوگیری از روند تطبیق پذیری مهاجران خارجی در بدنه جامعه ، ارایه پاسپورت های موقت شهروندی و درجه دوم خواندن شهروندان خارجی که سالها در این کشورها زندگی کرده اما شانسی برای دریافت تابعیت ندارند ، اصرار بر اعطای حق تابعیت تنها بر اساس ریشه اروپایی و خانوادگی باعث شده که بحران جمعیت در سالهای آینده به بزرگترین معضل در شرق اروپا تبدیل شود و در عین حال کاهش بهره وری و تضعیف پایه های اقتصادی کشورهای شرق اروپا را به همراه داشته باشد.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک خبر

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)