اعتراض به وضعیت بچه‌های کرمانشاهی/ نخستین وزیری که تئاتر تماشا می‌کند

0
(0)

اعتراض به وضعیت بچه‌های کرمانشاهی/ نخستین وزیری که تئاتر تماشا می‌کندخبرگزاری فارس: اعتراض به وضعیت بچه‌های کرمانشاهی/ نخستین وزیری که تئاتر تماشا می‌کند

آیین اختتامیه سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر شب گذشته با حضور جمعی از هنرمندان و مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری فارس،‌ آیین اختتامیه سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر شب گذشته، نهم بهمن با حضور جمعی از هنرمندان و مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. در این مراسم البته هیچ شخصیت دیگر دولتی و مسئولی حضور پیدا نکرده بود.

پوسترهای فراخوان شانزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر مقاومت در لابی جشنواره بین حضار پخش می‌شد و البته اسپانسر جشنواره نیز در لابی با پذیرایی‌های متنوع خود مردم را سرگرم کرده بود.

بروشور دیگری از سوی نشر نظر با این محتوا که «ما بدون ماسک انسان نیستیم» پخش شد. در این بروشور نوشته شده که کهن ترین قبایل بشری برای نمایش عواطف پیچیده و ساده انسانی ماسک را کشف کردند، آنان ماسک را از درون زندگی کشف کردند. از این رو ماسک نخستین کشف تئاتری بشر است برای بیان و کتمان. پشت این بروشور نیز پوستر جشنواره منتشر شده است.

قرار بر این بود اجرای برنامه را محمدرضا شهیدی‌فر برعهده داشته باشد اما در زمان شروع برنامه مشاهده کردیم که احسان کرمی پشت تریبون قرار گرفته است، حال مشخص نیست این تغییر به چه علت صورت گرفته است.

کرمی مجری افتتاحیه سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر هم هست.

در ابتدای مراسم اعطای جوایز نخستین جایزه‌ای که تقدیم شد به ایوب آقاخانی برای نمایش «هفت عصر هفتم پاییز» بود، وی پشت تریبون قرار گرفت و گلایه‌هایی از عده‌ای داشت که او را برای اجرای این نمایش حمایت نکرده بودند و آن را به وزیر فرهنگ منتقل کرد.

در این مراسم و در ابتدای اعطای جوایز از چند نمایش محدود ارزشی و انقلابی از سوی بنیاد شهید و امور ایثارگران تقدیر شد و البته دو خانواده شهید علم‌الهدی و شهید رضا منتظری نیز در جمع حضور داشته و از آنها تقدیر شد.

*اعتراض یک کارگردان ارزشی برای وضعیت بچه‌ها در کرمانشاه

اما گویا قرار نبود هیچ یک از برگزیدگان صحبتی داشته باشند و پس از آن احسان کرمی مجری برنامه به همه تذکر داد که اجازه صحبت ندارند و زمان برنامه گرفته می‌شود، اما به مذاق عده‌ای این امر خوش نیامد و اعتراض خود را از میان جمعیت و یا برگزیدگان از روی سن و بدون تریبون و بلندگو اعلام می‌کردند به طوریکه ستاره اسکندری پس از روی صحنه آمدن اعتراض خود را به احسان کرمی نشان داد.

کامران شهلایی کارگردان نمایش ارزشی نیز زمانی که جایزه خود را برای نمایش «هفت روز از تیر شصت» دریافت کرد اجازه صحبت پیدا نکرد و او هم بدون تریبون و رو به جمعیت عنوان کرد که سرپل ذهاب یک دختر تازه به دنیا آمده و هیچ کانکسی ندارد، در چادر زندگی می‌کند، من شماره حساب او را برایتان می‌گذارم تا برای این دختر تازه به دنیا آمده کانکس تهیه شود.

پس از آن احسان کرمی مجری برنامه عنوان کرد که همه ما می‌دانیم در کرمانشاه چه خبر است و همه ما مسئول هستیم اما هر چیزی جای خود را دارد ،من برای اینکه خودتان خسته نشوید گفتم کسی صحبت نکند!

*نظر لوریس چکناواریان برای اعلام برندگان جایزه فجر

نکته جالب دیگر این بود در بخشی از مراسم برای اعطای جوایز از لوریس چکناواریان دعوت به حضور بر روی صحنه شد اما وی که با این سبک جایزه دادن‌ها آشنا نبود چندی طول کشید تا بتواند خود را جمع و جور کرده و به روند اعطای جایزه آشنا شود، بعد هم پشت تریبون عذرخواهی کرد و گفت که من تازه متوجه شدم چه خبر است، این کار به نظرم از فعالیت در ارکستر سمفونیک هم سخت‌تر است!

اما مسئله دیگر بخش گریم جشنواره بود که البته هیچ جایزه و برگزیده‌ای نداشت. احسان کرمی درباره اعتراضات سایرین درباره حذف این بخش گفت که این بخش حذف نشده بلکه برگزیده‌ای نداشته و داوران هیچ اثری را در این بخش در نظر نگرفته‌اند.

*اشتباه در روند معرفی برگزیدگان

یکی از برگزیدگان طراحی صحنه شهاب افتخاری نیز برای نمایش «پیانیستولوژی» زمانی که جایزه و تندیس خود را دریافت کرد از دستش رها شد و حضار تصور کردند که تندیس او شکسته است درحالیکه احسان کرمی آن را روی صحنه تعمیر کرد و به او تحویل داد.

کرمی در بخشی از صحبت‌های خود از سید عباس صالحی تشکر کرد و گفت او نخستین وزیری است که تئاتر تماشا می‌کند. این درحالی است که ما وزرای پیشین از جمله علی جنتی وصالحی هم نمایش‌ها را تماشا می‌کردند.

یکی دیگر از اشتباهاتی که در روند اعطای جوایز برگزیدگان صورت گرفت این بود که معصومه رحمانی برای دریافت نمایش «آناکارنینا» برگزیده شده بود، منتها از او در جمع تقدیر شده‌ها یاد کردند درحالیکه او هم به همراه معصومه کریمی برای نمایش «و چند داستان دیگر» برگزیده این بخش شده بود، بنابراین دوباره او را صدا کرده و از او تقدیر کردند. کرمی در این بخش عنوان کرد که هر دو معصومه جایزه برگزیده دریافت کرده‌اند.

همچنین یکی از بخش‌های جالب جشنواره این بود که با روی صحنه آمدن هوتن شکیبا و حسین محب اهری بر
ای دریافت جوایزشان همه سالن به پا خاستند. اما فرزین محدث نیز یکی دیگر از جوایز این جشنواره را به خود اختصاص داد به دلیل کسالت مادرش، در جشنواره حضور نیافته بود و احسان کرمی از همه خواست که برای حال مادرش دعا کنند.

یکی دیگر از اعتراضات اختتامیه به صحبت نکردن برگزیدگان از سوی ساناز بیان نمایشنامه نویس و کارگردان تئاتر که دیشب جوایزی را برای نمایش «شلتر» و «آبی مایل به صورتی» به خود اختصاص داد،‌ صورت گرفت وی بدون اجازه کرمی پشت تریبون رفت و گفت برای جشنواره‌ای که شعارش گفت‌وگو است ما جایی برای صحبت کردن نداریم اجازه بدهید همه صحبت کنند!

در نهایت اما با همه این سخت‌گیری‌های احسان کرمی و اعتراضات حضار برنامه اما در خوش موقعی به پایان رسید تا حضار نیز با حال کسالت بار از سالن خارج نشوند.

انتهای پیام/

لینک اصلی خبر

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)