از سیر تحول بنز تا لباس‌های ملکه‌های ارمنی

0
(0)


به گزارش ایسنا، کاخ نیاوران با حضور دیمیتری الکساندرکیس، سفیر یونان در ایران نمایشگاه «دیگران در ایران» را برپا کرد. این نمایشگاه مجموعه‌ای از آثار دو هنرمند غیرایرانی، آلن بایاش و میخالیس ماکرولاکیس را که تحت تاثیر هنر و معماری ایرانی در مدت اقامت طولانیشان در ایران با الهام‌پذیری از مناظر و آثار باستانی و نمادهای ایرانی خلق شده‌اند، در تالار آبی به نمایش گذاشته است.

در این نمایشگاه شش اثر از بایاش، نقاش، نویسنده و تصویرگر فرانسوی و ۱۶ اثر از هنرمند یونانی ماکرولاکیس به تماشا گذاشته شده است. باغ فین کاشان، اردستان، کویر خرانق، کاروانسرای میرپنج کاشان، منزل واصل در یزد و مسجد جامع نائین موضوع این نقاشی‌ها است که با تکنیک آبرنگ و گواش روی کاغذ، رنگ روغن روی چوب و آبرنگ و مرکب روی کاغذ به تصویر کشیده شده‌اند.

تماشای ۴ موزه مطرح جهان با یک کتاب

مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران علاوه بر این برای هفته میراث فرهنگی ۲۶ ویژه‌برنامه دیگر تدارک دیده است، از جمله «موزه‌گردی با کتاب» که آثار چاپی موزه کتابخانه نیاوران است و چهار موزه مطرح دنیا، همچون سفال‌های موزه ویکتوریا و آلبرت در لندن، مومیایی‌های موزه ملی قاهره، مجسمه‌های قرون وسطی موزه لوور پاریس و دست‌بافت‌ها و فرش‌های موزه متروپولیتن نیویورک را معرفی می‌کند.

یکم خرداد هم برنامه قصه‌گویی برای کودکان با روایت اثری از موزه کتابخانه با عنوان «الهه نیمبا» از ساعت ۱۰ در کاخ نیاوران اجرا خواهد شد.

سفر به قرن نوزدهم در ایران

«سفر به ایران» عنوان سفرنامه اوژن فلاندن، معمار و جهان‌گرد قرن نوزدهم میلادی است که این کتاب به مناسبت هفته میراث‌فرهنگی در موزه کوشک احمدشاهی به نمایش عمومی گذاشته می‌شود. در این نمایشگاه تصاویر آثار تاریخی و باستانی ایران که در کتاب فلاندن آمده به نمایش درمی‌آید.

سفر اوژن فلاندن به ایران در زمان محمدشاه قاجار به سفارش فرهنگستان هنرهای فرانسه و برای تهیه گزارش‌ها و تصویرهایی از آثار باستانی و نیز ثبت مجسمه‌های ایران انجام شده بود.

سیر تحول خودرو بنز در کاخ نیاوران

به مناسبت هفته میراث‌فرهنگی همچنین ۱۵ تصویر از خودروهای بنز که سیر تحول این خودرو را در طول زمان نشان می‌دهد، با همکاری مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد در محل موزه خودورهای اختصاصی مجموعه نیاوران در معرض دید علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

نیاوران قبل از انقلاب

علاقه‌مندان به تاریخ معاصر کشور نیز می‌توانند سوم خردادماه از ساعت ۱۷ تا ۱۹ در نشست تخصصی «نیاوران چگونه نیاوران شد» شرکت کرده و با سیر تحولات تاریخی و دیدارهای سیاسی پراهمیت بین سال‌های ۱۳۴۲ تا انقلاب اسلامی به روایت دکتر مجید تفرشی، تاریخ‌نگار و پژوهشگر آشنا شوند.

دوم خردادماه نیز گروه بین‌المللی موسیقی عجم برنامه «خیام‌خوانی» و «میراث ناملموس؛ لالایی‌ها» را اجرا می‌کند. این برنامه تکرار شب ۲۹ اردیبهشت ماه است.

همچنین همزمان با روزهای بزرگداشت میراث‌فرهنگی، نمایشگاهی از دستاوردهای فنی، حفاظتی و مرمتی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران در محوطه باز به معرض دید گذاشته می‌شود. همچنین در کنار این نمایشگاه نشست تخصصی حفاظت و مرمت با همکاری انجمن صنفی مرمت در تاریخ یکم خردادماه برگزار خواهد شد.

به جز رویدادهای نمایشگاهی، نیاوران در هفته میراث فرهنگی چند نشست تخصصی از جمله «موزه‌ها و تغییرات اقلیمی» و «میراث‌فرهنگی در دست کودکان» را برگزار می کند و یک روز از هفته پیش رو به بازدید افراد کم‌توان اختصاص خواهد داشت.

مجموعه سعدآباد هم در هفته میراث‌فرهنگی شاهد برگزاری نمایشگاه‌هایی از جمله پوشاک ارامنه، آلبوم نفیس امضای برادران امیدوار، باغ فرنگی و آثار نفیس خطوط تزیینی و تفننی دوره قاجار خواهد بود.

پوشاک دست‌دوز ارامنه در ایران

نمایشگاه پوشاک ارامنه از ۲۹ اردیبهشت تا ۳ خرداد ماه در موزه پوشاک سلطنتی برگزار شده که ۲۵ دست لباس از آثار موزه آراداک مانوکیان را به نمایش گذاشته است. این لباس‌ها دارای قدمتی بیش از ۵۰ سال هستند که توسط زنان ارامنه در سال‌های گذشته طراحی، تولید و به موزه آرداک مانوکیان اهدا شدند و بیشتر آن‌ها دارای سوزن‌دوزی‌های نفیسِ دست‌دوز هستند.

از دیگر پوشاک موجود در این نمایشگاه می‌توان به  نمونه‌هایی از زیورآلات، کلاه و کفش که با کمک تصاویر و نقش‌های موجود لباس برخی از ملکه‌های ارمنی طراحی شده است، اشاره کرد.

این نمایشگاه با همکاری آلیس شاهمرادیان، مدیر موزه ملی ارامنه آرداک منوکیان برگزار شده که در جریان برپایی آن نیز از دو هنرمند پیشکسوت سوزن‌دوزی مارو زولیان و اُفیک، تجلیل شد.

رونمایی از آلبوم برادران جهانگرد برای نخستین‌بار

در  نمایشگاه آلبوم نفیس امضای برادران امیدوار نیز تصاویری از یادداشت‌ها و امضاهایی از سران سیاسی حکومت‌ها، شخصیت‌های فرهنگی و اجتماعی کشورهای مختلف به نمایش درآمده است که برادران امیدوار در سفر ۱۰ ساله جهانی خود با آن‌ها دیدار کردند. این دفتر یادبود که با دلنوشته‌ای از پدرشان آغاز می‌شود، برای نخستین‌بار در معرض دید عموم قرار گرفته است. این نمایشگاه به مدت ۳۰ روز برپا است.

گیاهان کاخ سعدآباد از کجا آمده؟

نمایشگاه باغ فرنگی نیز شامل اسناد و مدارکی است که مربوط به اواخر دهه ۳۰ تا اواخر دهه ۵۰ می‌شود و سفارش و خرید انواع گونه‌های گل و گیاه خارجی را که به درخواست کاخ‌نشینان از کشورهای مختلف از جمله، آلمان، فرانسه، انگلیس و هلند برای باغ سعدآباد فرستاده می‌شد در بر می‌گیرد.

این اسناد بیانگر تنوع و باغ‌آرایی فضاهای اطراف کاخ‌های کشورهای مختلف به سبک و سیاق اروپایی است که سبب می‌شد هر سال حجم قابل توجهی از محموله‌های پیاز گل، درخت و درختچه به ایران و در نهایت به کاخ سعدآباد منتقل شود.

نماهنگ تصاویر مربوط به پوشش گیاهی مجموعه سعدآباد به مدت یک ماه در موزه آلبوم‌های سلطنتی و اسناد سعدآباد برپا است.

نمایش خط‌های نفیس تزئینی برای نخستین‌بار

نمایشگاه آثار نفیس خطوط تزئینی و تفننی دوره قاجار شامل ۳۰ اثر شاخص نقاشی‌خط، خطوط گلزار، رنگه نوعی، قطاعی و ناخنی که اثر کاتبان صاحب نامی همچون اسماعیل نقاش‌باشی (جلایر)، ملک‌محمد قزوینی، صادق الحسینی، حسن زرین‌قلم، میرزا غلامرضا اصفهانی و…است و بیشتر آثار برای اولین بار به نمایش گذاشته شده و بازدید از آن به مدت یک هفته ادامه دارد.

دیدار از کاخ‌های سعدآباد و نیاوران از ساعت ۹ صبح تا ۱۹ عصر امکان‌پذیر است و ساعت بلیت‌فروشی این دو مجموعه نیز تا ساعت ۱۷ ادامه دارد.

انتهای پیام



منبع

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)