پالایشگاه «ماهان» بزرگترین پالایشگاه خون خاورمیانه در پیچ خم بروکراسی

0
(0)
داوطلبان اهدای خون به زلزله زدگان غرب کشور

تولید پلاسمای انسانی در سال ۱۳۷۳ توسط مرحوم آیت‌االله هاشمی رفسنجانی آغاز شد و دو سال بعد به بهانه این‌که صنعت ویروس‌زدایی در کشور وجود ندارد، تعطیل شد، از همین‌رو امروز در محصولاتی که از پلاسما مشتق می‌شود به سایر کشورها وابسته هستیم و ضرورت راه‌اندازی یک پالایشگاه خون در کشور به وضوح قابل مشاهده است.

به گزارش ایسنا، در سال ۸۵ قرار شد یک شرکت خارجی برای راه‌اندازی کارخانه پلاسما به کشورمان کمک کند اما کاری انجام نداد و به بهانه تحریم‌ها تجهیزات در اختیار ما قرار ندادند.
هر سال حدود ۳۰۰ میلیون دلار محصولات مشتق پلاسما وارد کشور می‌شود و این وابستگی هم‌چنان وجود دارد، از این‌رو با راه‌اندازی مراکزی پلاسما در کشور جمع‌آوری می‌شود و پس از فریز این محصول با کامیون‌های مخصوص برای حمل به خارج از کشور منتقل تا پس از فرآوری دوباره به کشور برگردد که این روش هزینه‌های هنگفتی را به کشور تحمیل می‌کند.
هرچند که این کار تکنولوژی پیچیده‌ای دارد، اما در کشور این توانمندی را دارد و برای راه‌اندازی پالایشگاه پلاسمای خون انسانی م38 سال کوشیده است، اما به‌علل مختلفی تاکنون نتوانستیم از این تکنولوژی استفاده کنیم و سال گذشته با مدیریت دولت تدبیر و امید عملیات اجرایی این طرح آغاز شد.
عملیات اجرایی کارخانه پلاسمای خون که آن به‌عنوان نخستین پالایشگاه پلاسمای انسانی در ایران و بزرگترین کارخانه در خاورمیانه است در سفر 2 روزه رئیس مجلس شورای اسلامی به استان کرمان و با حضور استاندار، اعضای مجمع نمایندگان استان در 22 بهمن‌ماه سال گذشته‌ در شهرک صنعتی فناوری سلامت واقع در جاده ماهان با 1200 میلیارد تومان اعتبار آغاز شد.

مهم‌ترین طرح کارخانه پلاسمای خون «ماهان»، پالایشگاه پلاسمای انسانی است که در این پالایشگاه پس از جمع‌آوری پلاسما از آن آلبومین آن فاکتورهای هشت و 9 استحصال می‌شود که سالانه 300 میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی را در پی دارد، که این در راستای امنیت ملی و مصداق کاملی از «اقتصاد مقاومتی» دانش‌بنیان است.
کارخانه پلاسمای خون انسانی علاوه‌بر ایجاد امنیت دارویی، موجب خودکفایی کشور در زمینه تولید پلاسما و سایر محصولات تولیدی خون می‌شود و با احداث این کارخانه پلاسمای خون، ایران هشتمین کشور دنیاست که پالایشگاه پلاسمای انسانی دارد و این کارخانه نخستین در ایران و بزرگترین در خاورمیانه است.
دکتر «لاریجانی» رئیس خانه ملت نیز در حاشیه کلنگ‌زنی این کارخانه گفت: باید تکنولوژی پلاسما در کشور ایجاد شود و خوشبختانه امروز این پروژه در کرمان کلید خورد، این پروژه، اهمیت ویژه‌ای در کشور دارد و امید می‌رود طی دو سال به اتمام برسد.
حال ایسنا پس از گذشت یک‌سال از کلنگ‌زنی این پروژه، به دنبال این‌که این وعده مسئولان در چه وضعیتی قرار داد، رفته است.
«سیدمهدی طبیب‌زاده» رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، به تشریح آخرین وضعیت کارخانه پلاسمای خون پرداخت و گفت: همه مجوزات این کارخانه اخذ شده، ضمن آن‌که زمین آن در قالب یک شهرک فناوری سلامت گرفته شده است.
وی از دریافت مجوزات آب، برق، گاز و … خبر داد و خاطرنشان کرد: جاده دسترسی به این کارخانه نیز تهیه و سرمایه‌گذاری شده است.
رئیس اتاق کرمان از مذاکرات با سازندگان خارجی و دریافت «لاینست» خبر داد و گفت: هم‌اکنون تنها تأمین مالی این کارخانه مانده است.
وی ادامه داد: در فاز نخست(تثبیت پلاسما و تولید دارو) به 80 میلیون دلار و 40 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که اکنون پرونده آن در بانک صنعت و معدن تشکیل شده است.
طبیب‌زاده با تأکید بر آن‌که تنها مانع آغاز اجرای عملیات کارخانه پلاسمای خون انسانی ماهان را تأمین مالی دانست و گفت: آورده متقاضی تأمین است، سهمی که باید به بانک عامل برود و صندوق توسعه ملی وام آن را تائید کند، در این مرحله مانده‌ایم.
وی از پیگیری‌های استاندار کرمان در راستای ضرورت راه‌اندازی این کارخانه سخن به میان آورد و تصریح کرد: این طرح، یک پروژه ملی است که باعث کاهش خروج ارز از کشور می‌شود، ضمن آن‌که یک طرحی است با تکنولوژی بالا و سبب توسعه منطقه خواهد شد.
رئیس اتاق کرمان با اشاره به اشتغال‌زایی زیاد این کارخانه گفت: تلاش‌های فراوانی شد تا توانستیم مجوز احداث کارخانه پلاسمای خون انسانی در کرمان را اخذ کنیم.
وی با اشاره به تمایل فراوان مسئولان کشوی برای اجرای این پروژه، خاطرنشان کرد: اگر سریع‌تر تسهیلات این کارخانه اختصاص داده شود، این پروژه زودتر به نتیجه خواهد رسید و طی دو سال پس از دریافت این تسهیلات به بهره‌برداری خواهد رسید.
طبیب‌زاده از بروکراسی اداری در تأمین تسهیلات مورد نیاز گلایه کرد و افزود: استاندار کرمان هم‌اکنون با صندوق توسعه ملی و بانک عامل جلسه‌ای برگزار کرده است و امید می‌رود که با پیگیری‌های استاندار، این پروژه بزرگ از راه پر پیچ خم بروکراسی به زودی به سلامت عبور کند.
گزارش از «سارا سلطانی» خبرنگار ایسنا منطقه کویر

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک خبر

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)