مروری بر چالش‌های مشترک پیش روی شرکت‌های نوآور

0
(0)
جشنواره ملی نوآوری محصول برتر ایرانی

رئیس کمیته ارزیابی جشنواره ملی نوآوری محصول برتر ایرانی که در دانشگاه شریف برگزار شد٬ به برخی چالش‌های مشترک پیش روی شرکت‌های نوآور پرداخت و گفت: این جشنواره طراحی برنامه‌های تخصصی ویژه برای رفع این چالش‌ها را در دستور کار خود قرار داده است.

به گزارش ایسنا٬ احمد اختیارزاده فازهای مختلف فرآیند نوآوری در شرکت‌ها را به ترتیب فاز صفر یا توسعه ایده٬ غربالگری ایده‌ها٬ توسعه کسب و کار٬ توسعه محصول٬ تست و اعتبارسنجی٬ تولید محصول(launch) و پایش عملکرد محصول در بازار برشمرد و گفت: بر اساس ارزیابی‌های کمیته جشنواره که روی ۱۸ محصول انجام گرفته٬ فاز توسعه محصول و فاز آزمون اعتبارسنجی بیش‌ترین اعتبار را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه ممکن است کمیته ارزیابی جشنواره به لحاظ فنی تسلط کافی بر موضوعات مربوط به صنعت آن محصول را نداشته باشد٬ بر لزوم تشکیل کمیته‌های تخصصی برای هر بخش از صنعت تأکید کرد و افزود: از این طریق می‌توانیم ابزارهای مناسب برای ارزیابی هر بخش را تعریف کنیم.

رئیس کمیته ارزیابی جشنواره ملی نوآوری محصول برتر ایرانی ضعیف‌ترین عملکرد شرکت‌های نوآور را در فاز پایش عملکرد محصول در بازار و تولید آن دانست و اظهار کرد: این موضوع ممکن است به وضعیت اقتصادی کشور و کاهش بودجه شرکت‌ها در زمینه تبلیغات و آگاه‌سازی مربوط باشد.

اختیارزاده از جمله چالش‌های کلیدی فاز صفر(توسعه ایده‌های جدید) به عدم وجود شاخص‌های عینی و روشن برای طبقه‌بندی این ایده‌ها اشاره کرد و گفت: در حال حاضر تشخیص خوب یا بد بودن این ایده‌ها در جلسات کارشناسی و به وسیله دبیر کمیته پیشنهادات و انتقادات انجام می‌شود.

وی همچنین عدم برخورداری این شرکت‌ها از بانک ایده را یک مشکل دیگر مطرح و تصریح کرد: این ایده‌ها مجتمع نبوده٬ پراکندگی آن‌ها در بخش‌های مختلف موجب دوباره‌کاری می‌شود.

وی سپس به چالش‌های فاز ۱ پرداخت و تشریح کرد: در غربالگری ایده‌ها تحلیل ریسک اتفاق نمی‌افتد. این در حالی است که به مسأله حقوق مالکیت فکری نیز توجه چندانی نمی‌شود؛ به عبارتی توجه به این موضوع که ایده قبلاَ از سوی شخص دیگری ثبت شده یا خیر مسأله حائز اهمیتی است.

رئیس کمیته ارزیابی جشنواره ملی نوآوری محصول برتر ایرانی در رابطه با چالش‌های کلیدی فاز ۲ به غیرمتمرکز بودن اسناد (عدم وجود business plan) اشاره کرد و گفت: چالشی دیگر در همین زمینه تحلیل ارزش و رفتار مشتری است.

اختیارزاده با بیان اینکه چالش کلیدی فاز۳ (توسعه کسب و کار)٬ عدم تمرکز در تصمیم‌گیری است٬ بر همزمانی و همزبانی بخش‌های مختلف تأکید کرد و گفت: این به معنی هماهنگی بخش‌های فنی و بازار است.

وی در پایان چالش‌های اصلی فاز ۴ را آموزش٬ تهیه چک لیست لانچ و برنامه‌ریزی سناریو٬ چالش‌های کلیدی فاز ۵ را تحلیل کانال‌های اطلاع‌رسانی٬ تحلیل رفتار مشتریان و تصمیم‌گیری برای تولید یا لانچ محصول مطرح کرد و افزود: در فاز ۶ نیز باید پایش بازار٬ بازخورد مشتری و کنترل فرآیندهای داخلی مدنظر قرار گیرد.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک اصلی خبر

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)