مردم باید بر حاکمان خود نظارت داشته باشند

0
(0)

مردم باید بر حاکمان خود نظارت داشته باشند

یادگار امام:

مردم باید بر حاکمان خود نظارت داشته باشند

آیت الله سید حسن خمینی در نشست هم اندیشی احزاب آسیایی گفت: اگرچه حزب لازمه مهم دنیای معاصر است، اما کارکردهای او در بخش های مختلفی از دیر باز در فرهنگ اسلامی ما وجود دارد. اصل حضور مستمر مردم در قدرت سیاسی به دو وسیله بیعت و امر به معروف جزو اندیشه سیاسی اسلامی است.

او افزود: حاکمان در طول تاریخ باید با پذیرش عمومی بر مسند می نشستند و همواره زیر نظارت مردم بودند.

یادگار امام ادامه داد: تردیدی نیست که این مهم در مواقع بسیاری انجام نشده و مانند بسیاری از دستورات اسلام این دستور هم در دوره های مختلف اسلامی مغفول مانده است. اصل تاسیس بودن رای مردم در حاکمیت جامعه و اصل پذیرش مردم از اموری است که مورد توجه اسلام بوده است. پس از آنکه حاکم به حکومت رسید مردم باید با امربه معروف و… نظارت داشته باشند.

او افزود: امروز برای کار جمعی در حوزه شناخت واقعیت های امروز و راه صحیح و بهترین راه محتاج گردهم آیی و همگرایی احزاب است و همین که آنچه خود صحیح می دانند محتاج این اند که دور هم جمع شوند و توانایی های خود را باهم تجمیع کنند. اصل حزب در کشورما پذیرفته شده است. اگر از همین زاویه نگاه کنیم در مقیاسی بزرگ تر در جامعه انسانی هم نیاز داریم باهم باشیم.

یادگار امام افزود: امروز ما دوری انسانیت را شاهدیم و درد تنهایی درد بزرگی است.انسان ها با دوری از معنویت به دردهای بیشماری دچار شده اند.

حسن خمینی با بیان اینکه در حال حاضر ما شاهد فقری آزاردهنده ناشی از دور ماندن از تحصیل هستیم، گفت: در امتداد این راه آنچه که رخ می دهد جرم، جنایت و آسیب های اجتماعی است. بشریت باید باهمتی مضاعف به ریشه کن کردن فقر بپردازند.

وی با یادآوری اینکه امروز انسانیت از جنگ رنج می برد، اظهار کرد: آوارگی و مهاجرت اجباری مسبب از هم فروپاشیدن جوامع می شود.امروز تنها نتیجه جنگ، ستیزه، خرافه، تحجر و دگماتیسمی (اسلامی و غیر اسلامی) نسل کشی است. هنوز بوی خون بیگناهان از قبل داعش بر مشام ها است.

یادگار امام در ادامه با بیان اینکه تجمیع احزاب را به فال نیک بگیریم، تاکید کرد: این مساله مقدمه ای برای همدلی است، با یاری یکدیگر باید در مقابل مشکلات گام برداریم.

وی افزود: گفت و گو کردن شرط اولیه رهایی از رنج و آلام است، پررنگ کردن راه ابریشم می تواند یکی از تلاش های مشترک همه ما برای کاهش آلام باشد.

لینک منبع

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)