«شعله‌ور»؛ نسخه تلفیقی رگ خواب و آرایش غلیظ

0
(0)

«شعله‌ور»؛ نسخه تلفیقی رگ خواب و آرایش غلیظخبرگزاری فارس: «شعله‌ور»؛ نسخه تلفیقی رگ خواب و آرایش غلیظ

آخرین ساخته حمید نعمت‌الله تلفیقی از ساخته‌های پیشین اوست که این بار یک مرد عهده‌دار پیش‌بردن قصه است.

خبرگزاری فارس- گروه سینما و تئاتر- مریم فیروزفر: حمید نعمت‌الله در حوزه فیلمسازی خود مخاطب را عادت داده تا همواره با یک سورپرایز مواجه شود. انتخاب داستان و سوژه‌هایی که او دنبال می‌کند و نوع نگاه و دریچه‌ای که قصه از آن روایت می‌شود، همگی همیشه تازه و یک به یک باهم متفاوت بوده‌اند. اما این بار در «شعله‌ور» نعمت‌الله تصمیم گرفته فقط به سوژه جدیدی بپردازد که یک معضل روانی و اجتماعی است و خبری از سورپرایز نیست! و اتفاقا مخاطب قرار است در طول مدت زمان طولانی فیلم با یک ضد قهرمان همراه باشد.

فیلمنامه «شعله‌ور» نمونه‌ای در سینمای ایران نداشته و به دنیای درونی و فردی شخصیت اصلی پا می‌گذارد. تلاش و تکیه‌اش بر اخلاق است و این بار به جای اینکه خوبی‌ها را تصویر کند، از نگاه یک فرد با مشکلات روانی متعدد روایت می‌شود و برخوردهایی که او با دنیای خود دارد. «فرید» نقش اصلی فیلم با بازی امین حیایی دچار اعتیادی است که مدام با آن دست به گریبان است و حسادت‌های او به اطرافیان و تصمیماتی که می‌گیرد باعث می‌شود تا دیگران او را عقده‌ای و روانی بخوانند.

نعمت‌الله و مقدم‌دوست، نگاه ویژه‌ای روی شخصیت اصلی فیلم داشته‌اند و زوایای پیچیده‌ای از او را برای مخاطب آشکار کرده‌اند، اما در کنار این شخصیت‌پردازی دقیق که یک مرد معتاد شکست خورده را تصویر کرده و بیننده با تمام زوایای زندگی او آشنا می‌شود، شخصیت‌های دیگر کوتاه قد مانده‌اند و نویسنده و کارگردان ترجیح داده‌اند از کنارشان بگذرند و همین موضوع باعث شده تا برخی سوالات و ابهامات در طول فیلم برای مخاطب باقی بماند.

از سوی دیگر نعمت‌الله در این فیلم نگاه ویژه‌ای به دو اثر قبلی خود یعنی «رگ خواب» و «آرایش غلیظ» داشته است. مونولوگ‌های امین حیایی وام گرفته از رگ خواب است. در رگ خواب بار قصه بر دوش لیلا حاتمی بود و روایت‌گری ماجرا هم بر عهده همین بازیگر و این بار در «شعله‌ور» قهرمان قصه یک مرد است که روایتگری هم برعهده دارد. مونولوگ‌ها جوری نوشته شده که اگر نباشند مخاطب با درون فرید ارتباط برقرار نمی‌کند و رفتارهای او برای شناختن وی کافی نیست.

از سوی دیگر ماجراجویی‌های حامد بهداد در «آرایش غلیظ» به امین حیایی در «شعله‌ور» رسیده و این بار او با رخوتی تمام به سوی سفری پرماجرا می‌رود و قصه در سیستان و بلوچستان می‌گذرد که اتفاقا نعمت‌الله در تصویر زیبایی‌های آن کم نمی‌گذارد. اما داستان بی‌رمق جلو می‌رود و طولانی‌شدن آن رمق مخاطب را می‌گیرد، هرچند که امین حیایی در ایفای نقش «فرید» کوتاهی نکرده و خوش درخشیده است.

انتهای پیام/

لینک اصلی خبر

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)